Ingrediënten van Indonesische spekkoek

* 650 gram margarine of boter
* 18 eidooiers
* 9 eiwitten
* 600 gram suiker
* 2 zakjes vanillesuiker
* 300 gram bloem
* 6 theelepels kardemompoeder
* 3 theelepels kaneelpoeder
* 2 theelepels foeliepoeder
* 2 theelepels kruidnagelpoeder

Bereidingswijze van Indonesische spekkoek
Roer de boter op kamertemperatuur zacht en romig. Klop alle eidooiers samen met alle eiwitten, de suiker en vanillesuiker schuimig.
Zeef de bloem boven het eimengsel en roer het er luchtig door.
Voeg de zachtgeworden boter toe en klop alles snel door elkaar.
Verdeel het beslag over 2 kommen.
Meng de kardemompoeder, de kaneelpoeder, de foeliepoeder en de kruidnagelpoeder door 1 deel beslag.

Schep 2 sauslepels ongekruid beslag in een met boter ingevette en met bloem bestoven springvorm van 24 cm en laat het over de bodem uitvloeien.
Bak dit 10 min. onderin een voorverwarmde oven van 150 graden C. Alleen bovenhitte.
Schep er dan 2 sauslepels gekruidbeslag op en laat dit uitvloeien.
Bak dit op dezelfde manier als het andere beslag.

Leg na elke 4 gebakken laagjes een stuk bakpapier op en wrijf er met de bolle kant van een lepel over.
Verwijder het papier weer.
Bestrijk daarna de bovenste laag met een beetje boter.

Herhaal dit tot het beslag op is, maar eindig met het gekruide beslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

laag voor laag in een bakvorm aanduwen.
google: recept spekkoek voor de ingrediënten

Toegevoegd na 56 seconden:
uiteindelijk is het best een hoop werk, wil je mooi dunne streepjes hebben. En dat is wel het lekkerst.

Toegevoegd na 4 minuten:
link hieronder ziet er al OK uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Benodigdheden (je kunt er ook van afwijken):

500 gram boter
400 gram witte basterdsuiker
10 eieren
2 theelepels citroensap
250 gram bloem
2 theelepel zout
5-6 theelepels anijspoeder
10 theelepels kaneel
2 theelepels nootmuskaat
2 theelepels gemalen kruidnagel
2 theelepels kardemom
1 zakje vanillesuiker

Eieren scheiden, de dooiers met suiker kloppen, het eiwit stijf kloppen. De boter smelten en met de twee eimengsels kloppen. Bloem en zout erbij. Dan verdelen over 2 kommen, in een kom doe je de kruiden erbij, in de andere voeg ik ook vaak kleurstof toe, ziet er leuk uit. Soms ook iets van amaretto of iets dergelijks, net wat je lekker vindt. Dan laagje voor laagje om en om grillen of even bakken in de oven. Bij een goeie oven is een paar minuten genoeg. Heb je een waardeloze combimagnetron zoals ik, dan moet je per laagje zeker 7-8 minuten bakken bij 220 graden. Je moet altijd per laagje even checken of hij goed gaar is, maar ook of hij niet te droog wordt, in het laatste geval even temperatuur omlaag. En opletten dat het bovenste laagje egaal is en niet bobbelt, want daar wordt het niet mooier van.
En het is heel lekker, dus smakelijk eten!
Oja, zorg ervoor dat je het beslag heel goed luchtig mixt, met een goeie mixer, want dat deed ik volgens een vriend altijd fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spekkoek.

Ingrediënten:
* 100-150 gr meel
* 11-12 eieren
* 400 gr boter
* 2 zakjes vanilla suiker
* zout
* 250 gr bastersuiker (wit)
* 8 tl kaneel
* 4 tl anijs
* 3 tl gemalen kruidnagelen
* 2 tl kardamon
* 2 tl nootmuskaat

Hulpmiddelen:
* bakblik 22 cm
* spatel
* mixer
* pollepel
* grote kom (2 maal)
* grilloven

Voorbereiding:
* boter zacht laten worden (niet smelten)
* eieren scheiden
* eiwit kloppen
* kruiden klaarzetten
* bakblik invetten
* oven op 110-140 C*
* usual mise en place

Bereidingswijze:
- maak van de boter een romige massa met de mixer
- wanneer romige massa, doe er suiker met zout en vanille suiker bij
- al roerend er de eigeel langzaam bij doen, roer met pollepel
- hierna heel voorzichtig geklopt eiwit toevoegen in etappes, met pollepel
- meel toevoegen en roeren
- wanneer beslag enigszins glad, scheiden in twee kommen
- ene beslag met kruiden, andere zonder kruiden
- resultaat= beslag voor bruine laagjes en beslag voor witte laagjes
- begin met wit laagje in bakblik, heel weinig>> dunne laagjes. 4 minuten in oven op 100-140 graden (grillstand!!)(tijd is afhankelijk van oven) laagje mag niet aanbranden, maar moet wel echt gaar zijn!!
- na 4 min volgende laag (bruin) en ga zo voort totdat beslag op.
- wanneer laatste laagje kun je de koek nog even laten garen op 100 graden normale stand
- blik eruit halen 5 minuten afkoelen
- nu verder laten afkoelen zonder springvorm.