Hoe moet ik gelatineblaadjes gebruiken?

Ik heb diverse recepten gelezen, maar het is mij niet duidelijk wat ik moet doen.

De blaadjes moeten eerst weken in koud water.
Dan moeten ze uitgeknepen worden en opgelost worden in heet water.

Dat laatste snap ik niet.

Moet ik ze uitknijpen en het vocht wat eruit komt mengen met het warme water?

Of moet ik ze uitknijpen boven de gootsteen en het restant van de blaadjes oplossen in heet water?

Toegevoegd na 2 minuten:
In mijn recept lees ik:

[ Leg de gelatine blaadjes een paar minuten in koud water. Daarna kun je de blaadjes uitknijpen en komt de gelatine eruit. Los dit op met een beetje heet water. ]

Hieruit begrijp ik dat ik met het vrijkomende vocht verder moet werken, en niet met het restant van de blaadjes. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

Door de blaadjes in koud water te weken worden ze wat slapper en glibberiger. Na het uitknijpen van het overtollige koude water doe je de blaadjes in hete vloeistof, en dan lost de gelatine pas op.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Ik dacht eigenlijk ook dat het zo moest. Maar die zin in het recept bracht mij aan het twijfelen.
Daar staat dat de gelatine eruit komt als je knijpt. Dat suggereert dat je verder moet werken met datgene wat je eruit geknepen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De andere antwoorden waren ook goed, maar dit antwoord kwam als eerste en is lekker to-the-point. Bedankt! Mijn taart begint al lekker op te stijven. Mmm, hij ruikt lekker. Dat wordt smullen morgen.

Andere antwoorden (2)

Het vocht dat eruitloopt met uitknijpen heb je niet meer nodig. Je lost vervolgens de uitgeknepen gelatine op in de hete vloeistof die je gebruikt voor het gerecht dat je wil maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat uitknijpen staat overal vermeld, maar is mijns inziens lichtelijk overdreven.
De enige reden van het uitknijpen zou kunnen zijn dat de produktverhouding door het kleine beetje aanhangwater lichtelijk verstoord zou KUNNEN worden.
Dus even uitgelekte blaadjes gelatine kunnen gewoon opgelost worden in vloeistof boven de 27 graden C.
Voor de verwerking van gelatine poeder wordt veel meer weekvocht gebruikt dat dan wel in het te binden produkt word verwerkt. Dus overdrijven in recepten is soms ook een foute kunst.