Wat is een goed recept voor pannakoeken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel pannekoeken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Het recept dat nu volgt is een grondrecept;

250 gr. bloem,
snufje zout,
2 eierdooiers,
1/4 l. melk,
1/4 l. water,
2 eiwitten

Bloem in een kom zeven, kuil in het midden maken.
Zout, eierdooiers,melk en water samen roeren en beetje voor beetje in de kuil gieten terwijl je met een garde vanuit het midden steeds wat bloem erbij pakt. Roer tot je een glad beslag hebt en laat dit dan 20-30 min. even rusten.
Klop nu het eiwit stijf en schep het door het beslag. Niet roeren want dan gaat de luchtigheid eruit, maar echt scheppend vermengen.
Olie of boter in de koekenpan verhitten en de pannenkoek bakken. Lekker is ook om voor je hem omdraait een beetje suiker in de boter te strooien en daar de tweede kant van de pannenkoek in te bakken.

Pannenkoek met kersen-( of met bessen, frambozen en abrikozen) .

4 eieren (scheiden),
4 eetl. bloem,
2 eetl. suiker,
¼ l. melk,
¼ l. water,
snufje zout,
1 glas kersen zonder pit,
200 gr. gestampte beschuit,
suiker om te bestrooien en boter om in te bakken.

De eidooiers schuimig roeren. Rustig de suiker en bloem er goed door roeren, daarna ook beetje voor beetje de melk en het water erbij roeren en een snufje zout.
Heel stijf geslagen eiwit erdoor scheppen.
1 eetl. boter in de pan verhitten, daarin ¼ van het beslag erin doen en ¼ van de uitgelekte kersen erop leggen., die je bestrooid met ¼ van de fijngemaakte beschuit erover
gestrooid. De onderkant nu goudbruin bakken en met behulp van een warm deksel de koek hierop laten glijden
en vandaar weer omgekeerd in de pan terug doen,
dit moet wel voorzichtig en zorgvuldig gebeuren.
De andere kant bakken en op een warm bord leggen. Bestrooien met suiker en zo warm mogelijk serveren.
De overige 3 pannenkoeken op dezelfde manier bakken en dit kan natuurlijk ook met de andere vruchten of ook met appelschijfjes/-partjes.
Bij appelpannenkoek is het erg lekker om een scheutje calvados door het beslag te mengen.
Ook lekker om reepjes spek uit te bakken, appel erbij en in deze pan een lepel beslag erop te scheppen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ingredienten (7 a 10 pannenkoeken)

200 g Zelfrijzende bloem
1/2 liter melk
30 g fijne suiker
1 pakje vanillesuiker
4 eieren
scheut maisolie
boter
Bereiden pannekoekendeeg

Zeef de bloem in een kom en voeg de suiker toe, maak een kuiltje in het midden en voeg hier de eieren aan toe. Voeg 1/3de van de melk toe en begin het deeg te kloppen met de garde of de handmixer, voeg de rest van de melk toe en een snuifje zout. Optioneel kun je een scheut maisolie (of zonnebloemolie) toevoegen, dan heb je minder vetstof nodig tijdens het bakken. Het geheel goed mixen tot een effen deeg.
fremar
12 jaar geleden
Dan moet je Bier-pannenkoeken eens proberen...!

Ga als volgt te werk:

- Ingredienten:
1 pond bloem
1 pond zelfrijzend bakmeel
3 a 4 eieren
snufje zout
(halfvolle) melk
50 cl bier/pils
boter

- Bereiding:
De bereiding is als bij het standaardrecept, alleen gebruik je maar de halve hoeveelheid melk. Hiervoor in de plaats komt het bier (evt. aangevuld met wat water als het beslag nog te dik is). Er moet een goed vloeibaar
beslag ontstaan (niet te dik, en niet te dun). Roer alles goed door elkaar totdat er geen klontjes meer in voorkomen. (de rest van het pilsje drink je natuurlijk op tijdens het bakken...)
Het bier maakt het beslag extra luchtig, en geeft er tevens een vleugje speciale smaak aan.

Een feest.....!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lekkerste, echte ouderwetse pannenkoeken maak je met boekweitmeel en gist!

Ingrediënten

125 gr bloem
125 gr boekweitmeel
1 grote of 2 kleine eieren
10 gram gist
4 dl lauwe melk
1 afgestreken theelepeltje zout

Bereidingswijze
Laat de gist weken in een gedeelte van de melk en roer dit glad. Zeef de bloem en het boekweitmeel in een kom, maak in het midden een kuiltje en breek daarin de eieren, voeg de geweekte gist toe en roer alles tot een glad beslag, onder geleidelijke toevoeging van de rest van de melk. Laat dit beslag, afgedekt door een vochtige doek, ongeveer 3 kwartier rijzen op een warme plaats (bijv. in een teiltje lauw water). Voeg dan pas het zout toe (zout houdt het gistingsproces tegen). Bak van dit beslag in een koekenpan die heel licht is ingevet met boter, olie of reuzel, mooie pannenkoeken. Schud daarbij de pan om de pannenkoeken goed los van de bodem te houden. Geef bij de pannenkoeken boter en suiker of bruine suiker, stroop of honing. Je kunt ook beslag maken van zelfrijzend bakmeel en koude melk zonder gist, maar boekweitmeel geeft een pannenkoek wel meer body en karakter. (Met dit beslag kun je natuurlijk ook spek- en appelpannenkoek bakken).
bamibal