Wat is het nut van eierdooiers in de tiramisu?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben ik klaar met het maken van de tiramisu, heb ik 2 ipv 4 eierdooiers erin zitten...Hoop dat het nog goed komt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat je gelijk hebt. In dit recept zit geen eiwit.
http://www.ah.nl/recepten/recept?id=226102&rq=tiramisu&lp_sortProperty=rating
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik doe 3 eierdooiers in op 250 gr mascarpone ...
vandaag toevallig ook tiramisu gemaakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er 2 op 500 gr. Stom niet goed gelezen. Maar hij smaakte heerlijk:) Het is voor morgenavond. Dus genoeg tijd om op te stijven.

Het beste antwoord

Met verse eieren kan tiramisu haast niet mislukken. Ik ben er wel een voorstander van om meer eidooiers dan eiwitten te gebruiken, domweg omdat het de smaak en de smeuïgheid van de vla ten goede komt. Sinds de tiramisu die Gerrit Jan me ooit serveerde als verjaardagstraktatie heb ik nooit meer lekkerder geproefd op de zelfmaak van zijn recept na dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, dat recept ga ik de volgende keer eens proberen. Morgen wordt het tiramisu met iets minder eigeel. Maar wie weet is het fantastisch lekker:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet moeilijk over doen! Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat je bedoelde dat ik hem over moest doen....
Niet moeilijk over doen, Nee dat doe ik ook niet meer dankzij jullie.
Fijne feestdagen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, streef gewoon naar volgende keer beter. Da's altijd een goeie raad als je eten maakt. Jij ook fijne feestdagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het recept. Het ziet er heerlijk uit, en ipv mijn eigen recept ga ik morgen deze maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben benieuwd!

Andere antwoorden (2)

De eidooier heeft als nut dat het zorgt voor binding van de ingrediënten. Het is een emulgator en zorgt dat alles goed 'aan elkaar blijft hangen' om het simpel uit te leggen.
Het maakt qua smaak ook niets uit of je 2 - of 4 eidooiers gebruikt. Het wordt alleen een iets machtigere tiramisu maar is net zo lekker hoor.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje. Het is inderdaad vrij machtig ben ik bang. Dan maar een kleinder stukje. Hij staat meer dan 24 uur in de koelkast. Ik ga er vanuit dat het goed komt. Hij is overigens best stevig al. (het loopt niet tussen de lange vingers uit)
Ik maak altijd tiramisu zonder ei, gewoon alleen mascarpone, slagroom en lange vingers (gedoopt in de koffie met of zonder likeur). Ben altijd een beetje bang voor salmonella bij het gebruik van verse eieren.
Smaakt net zo lekker en wordt ook mooi stevig.