Hoe houd je gesneden groenten op de snijplank?

Het probleem wat ik met name bij komkommer en bospeen heb, is dat tijdens het snijden de gesneden plak aan het mes blijft plakken, waardoor ie bij het snijden van de volgende plak van het mes valt en wegrolt. Nu zou ik natuurlijk na het snijden van een plak deze eerst van het mes kunnen halen, maar ik zou er graag wat snelheid in houden en dat gaat op die manier niet. Wie helpt me?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Antwoorden (5)

doop het mes in een bakje water. San blijven ze even niet meer plakken,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan een beetje helpen.
Gebruik een kleiner mes, dan heeft de groente geen oppervkak om te blijven plakken

Toegevoegd na 27 seconden:
Oppervlak bedoel ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor groente kan je beter een lekker groot mes nemen en een goede snijtechniek aanleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je kunt inderdaad met een aardappelschilmesje of klein koksmesje een komkommer in plakjes snijden. Dus verder een prima antwoord.
Dat heeft met een aantal factoren te maken:

- Juist type mes, voor groente neem je een ander mes dan voor vlees
- Goed scherp mes
- Goede werkhouding
- Snijtechniek

Het laatste plakje blijft altijd even aan het mes plakken, maar met de juiste techniek haalt dit de snelheid er niet uit.

De basistechniek staat in onderstaand filmpje. Het resultaat met groente is hier te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=C5cgQNn8zQQ

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Komkommer is altijd erg vochtig. Een andere manier van snijden van plakken is met een schaaf.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hier is ook een goed filmpje over Julienne snijden (luciferreepjes) van Peen en komkommer. Dit is een iets andere techniek:

http://youtu.be/gy3qJ6cLWZo

Wat ook leuk is om te kijken naar de japanse snijtechniek die wordt gebruikt om zeer dunne plakken te snijden:

http://vtm.be/videozone/programma/start-to-cook/id/21967/hobbykoks-onder-de-indruk-van-japanse-snijtechniek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gereedschap is het halve werk.
Gebruik hiervoor een koksmes en hou de punt van het mes op de plank.
Maak een hakbeweging naar beneden om te snijden, je
mes dus niet van de plank halen.
Zet de punt van de vingers van je andere hand op het te snijden item iets naar binnen, en laat het lemmet van je koksmes langs je vingers glijden om te snijden.
Als je het onder de knie hebt kun je dit steeds sneller doen
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Zo staat het ook in het filmpje bij mijn antwoord.
Komkommer, ui, peen, etc eerst halveren en dan snijden. Dan ligt de groente vast op de plank en rollen de afgesneden partjes niet weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuk idee!