Zou het lekker zijn om speculaas te bakken met gemalen amandelen erdoor?

Dus niet garneren met geschaafde amandelen maar ze grof malen en door het deeg kneden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.2K

Het beste antwoord

Dat is zeker lekker!

Ik doe het vaak zo;

500 gr. roomboter
100 gr. gemalen amandelen,
100 gr. amandelblaadjes,
650 gr. bruine basterdsuiker of kandijsuiker,
1 kg. zelfrijzend bakmeel of bloem met bakpoeder,
2 koffielepels vol met kaneel,
naar smaak ook koekkruiden, hoeft niet,
4 grote eieren.

Roer de boter zacht met de suiker, doe er de eieren bij.
daarna het bakmeel en de kaneel en/of de kruiden.
Meng alles met de hand en doe er de gemalen amandelen
bij. Meng alles goed en doe er voorzichtig de blaadjes bij.
Laat een nacht afgedekt rusten in de koelkast.
Maak er dan rollen van en snijd er vingerdikke schijven van. Leg ze op een met bakpapier uitgelagd bakblik of ingevette vorm en bak ze in een voorverwarmde oven van 175 graden C. ca. 15 min.
Speculaas mag niet te bruin worden, alleen de randjes mogen lichtbruin zijn. Laat afkoelen en bewaar daarna in blikke trommels of dozen.

Je kunt ook van alle ingrediënten de helft nemen natuurlijk tot je weet of je ze ook lekker vindt. Ik maak vaak meer omdat ik voor meerdere mensen meebak als ik ze maak.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me erg lekker

Andere antwoorden (5)

Speculaas met amandelen is gewoon te koop in de supermarkt, en vindt gretig aftrek. Ik vind het lekker, maar dat is natuurlijk een kewstie van smaak. Je zult het zelf uit moeten proberne.

Toegevoegd na 28 seconden:
*Kwestie
*Proberen

Wat slordig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij super lekker,
Ik zou het zeker proberen
12 jaar geleden
Ik maak mijn speculaas deeg altijd met amandelen, heerlijk! Echt een aanrader. Wel grof laten, licht malen zou ik wel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons lusten ze het er niet op maar erdoor wel!
het is ongeveer hetzelfde. het is ma hou u het wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja want op gevulde speculaas zit ook wel eens een amandel en de vulling is amandelspijs. Dus dan kan het er ook door. De smaak blijft hetzelfde.