Kun je gehakt van tevoren aanmaken?

I.v.m. weinig tijd vanmiddag wil ik alvast het rundergehakt aanmaken voor de gehaktballen van vanavond. Kan dat wel zo lang van tevoren omdat er ook een rauw ei en melk bij door moet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
24.9K

Het beste antwoord

Je moet eea gewoon lekker in de koelkast zetten.

Eventueel kan je ook de gehaktballenalvast braden en vanavond gewoon op rustig vuur opwarmen, maar dan moet je gedult hebben anders drogen ze uit.

Ziek worden gebeurd door ziektekiemen die groeien in je eten. Snelle groei bij bacterien is elke 20mins verdubbelen, en dat is bij kamertemperatuur. Als het warm,er wordt gaat het sneller. Bij koelte minder snel, en bij vriespunt gaat het vaak vrijwel terug naar 0 delingen per dag.

Koel wegzetten en je hebt geen enkel probleem. Rauw ei is geenenkel probleem. Denk maar aan mayonese, wat niets anders is als ei met olie opgeklopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik doe het al jaren zo en het is nooit een probleem, mits je de aangemaakte gehaktballen in de koelkast bewaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor ... en het handigst zou zijn om ze alvast te braden, zodat je ze vanavond alleen maar hoeft op te warmen. Lekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je aangeeft wil je ze vanavond klaarmaken. Dan is er geen probleem. Bovendien zullen eventuele bacteriën bij de bereiding sowieso gedood worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat prima,en als je ze even aanbakt,rondom,dan ben je vanavond binnen een half uur aan het eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan weer niet zo handig, rondom aanbakken. De buitenkant wordt dat warm en gaar en de binnenkant lauwwarm en rauw, vinden bacterien erg lekker. Ook al zet je ze dan in de koelkast, kun je er alsnog ziek van worden.
Dat is geen enkel probleem. Als je het gehakt klaarmaakt, maak er dan ook alvast ballen van, nog sneller.
Ook handig: voor de soep draai ik balletjes met peper, zout en nootmuskaat, die ik dan in porties invries.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan,als je het daarna maar koel bewaart!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan heel goed, bovendien als je het gehakt in de koelkast bewaard zal het hierdoor ook steviger van worden. De vorm beter behouden en het zal minder snel aan de bodem van de pan vastplakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...hoe dacht je dat dat in de horeca ging? Of instellingskeukens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan prima, als je het maar koel bewaard :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist lekker, dan kunnen de smaken lekker intrekken.