Wat is het verschil tussen bakpoeder en gist?

En is bloem + bakpoeder hetzelfde als zelfrijzend bakmeel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
48.2K

Het beste antwoord

Gist en bakpoeder worden beiden gebruikt om deeg te laten rijzen. Bakpoeder is een chemisch rijsmiddel en gist een natuurlijk rijsmiddel.
Bakpoeder is een chemisch middel dat aan het deeg wordt toegevoegd om het te laten rijzen. Doordat er geen andere geur- en smaakstoffen gevormd worden, zoals bij gist wel het geval is, zal de smaak van het gebakken product niet veranderen, afgezien van een hoeveelheid zout die in het deeg achterblijft.
Bakpoeder bestaat meestal uit gelijke hoeveelheden dubbelkoolzure soda (natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3)) en citroen- of wijnsteenzuur. Als aan bloem bakpoeder wordt toegevoegd verkrijgt men zelfrijzend bakmeel.

Gisten zijn eencellige schimmels. Gist is in staat om suiker om te zetten in alcohol en koolzuur.
Bij het bakken van bijv. brood wordt gebruikgemaakt van de omzetting naar koolzuurgas, om het deeg te laten rijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

500 gram bloem + 8 gram bakpoeder = zelfrijzend bakmeel.

Als je beide ingredienten bloem en bakpoeder apart gebruikt, bijvoorbeeld voor muffins, kan je meer toevoegen voor een luchtiger effect. Zelf mengen is ook goedkoper.

(RJ)

Toegevoegd na 14 minuten:
Gist is een schimmel en bakpoeder een chemisch middel:

In zijn algemeenheid is gist een eencellige schimmel die zich ongeslachtelijk voortplant door knopvorming en soms door deling. Elk half uur kan een gistcel een dochtercel krijgen en een moedercel kan in haar leven wel 35 keer een dochtercel voortbrengen. We vinden gist overal om ons heen: in de lucht op vruchten, in de bodem.
Verreweg het belangrijkste geslacht is Saccharomyces, met 30 soorten over de gehele aarde verspreid. Deze gist wordt gebruikt voor het rijzen van brood, bij de productie van wijn en bier. Elk toepassingsgebied heeft zijn eigen soort uit het geslacht Saccharomyces. Deze soorten kunnen niet onderling uitgewisseld worden, d.w.z broodgist kan niet worden gebruikt om er wort of wijn mee te vergisten. Voor het rijzen van brood wordt een van de 25 variëteiten van S. cerevisiae (cultuurgist) gebruikt: bakkersgist. (lett. vertaald: suikergist van de brouwer of ook suikerzwam van het bier). Voor bier en wijn zijn er eveneens speciaal gekweekte soorten.
Het is de gist die gasbelletjes maakt en het deeg laat rijzen, maar ...... gist maakt alleen gas als hij actief kan leven. Daarvoor heeft de gist - net als alle andere levende wezens - voeding nodig: Voor gist is dat suiker. Daarom moet het meel of de bloem voldoende suiker bevatten om de gist te voeden, zodat er door de gist voldoende gas (CO2) gemaakt kan worden om het deeg te laten rijzen. Een beetje suiker zit normaal al in meel en bloem, maar voor de gist in onvoldoende hoeveelheden. Wel zitten er in het zetmeel van het meel of de bloem voldoende lange 'suikerkettingen' die de gist met behulp van enzymen kan 'openbreken' en gebruiken.
Het gasvormingsvermogen van meel of bloem is dus goed als er voldoende suiker of suikerhoudend zetmeel en enzymen in aanwezig zijn.
Om het door de gist gevormde gas vast te houden, moet meel of bloem voor brood voldoende gluten bevatten, bovendien moeten de gluten van een goede kwaliteit zijn.

Bronnen: http://home.wanadoo.nl/entre-les-collines/gist1.htm
http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/meel-broo
d.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gist en bakpoeder worden allebei gebruikt om deeg te laten rijzen. Allebei zorgen ze voor de ontwikkeling van het gas koolstofdioxide dat als belletjes in het deeg blijft zitten. Gist is een levend micro-organisme. Het produceert koolstofdioxide van de suikers die in het deeg zitten. Naast koolstofdioxide worden er nog verschillende andere aromatische stoffen gevormd.

Bakpoeder bestaat uit een aantal stoffen, maar meestal is het een combinatie van een carbonaat en een droog zuur. Wanneer carbonaat in contact komt met water en zuur zal het in verschillende bestanddelen uiteen vallen. In dit proces komt koolstofdioxide vrij, maar zonder de vrijlating van de aromatische stoffen. De smaak van het product wordt daarom niet beïnvloed.

Als je bakpoeder aan bloem toevoegd krijg je inderdaad zelfrijzend bakmeel.