Kan ik in een recept gecondenseerde melk door iets anders vervangen?

Zonder de smaak ed aan te tasten natuurlijk.

De supermarkt had het niet, ik heb voor de zekerheid koffiemelk en houdbare slagroom meegenomen.

Is één van beide geschikt?

En zo niet wat dan?

Toegevoegd na 2 uur:
het recept is voor hazelnootpasta en er stond specifiek bij een BLIKJE gecondenseerde melk. dus ook gezien het recept zal het wel zoet moeten zijn.

Bedankt voor de antwoorden tot zover, zo leer ik nog eens iets.

12 jaar geleden
in: Koken
55.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je gezoete gecondenseerde melk nodig?
Die smaak is imho nergens mee te vergelijken. Ook niet met koffiemelk. Is zo'n dik goedje :)
Heb je de plaatselijke toko al geprobeerd?
Ik zou namelijk liever even naar die melk zoeken dan dat ik iets anders probeer.
Maar goed, weet ook niet wat voor soort recept het is natuurlijk ;) Misschien staan hier ergens tips tussen:
http://www.google.nl/#hl=en&cp=24&gs_id=39&xhr=t&q=vervanging+voor+gecondenseerde+melk&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=vervanging+voor+geconden&aq=0L&aqi=g-L1&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=817f951f514b3a2&biw=1366&bih=677
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Albert Heijn heeft gecondenseerde melk als je er iets aan hebt.

Het beste antwoord

In recepten wordt met 'gecondenseerde melk' (zonder verdere vermelding) doorgaans gecondenseerde melk zónder suiker bedoeld. Ongezoete gecondenseerde melk wordt vermomd als (volle) koffiemelk in pakken en flessen in elke supermarkt verkocht.
Heb je toch zoete gecondenseerde melk nodig, dan is die meestal in blik verpakt. Te koop op de afdeling delicatessen van grote supermarkten. Omdat gewone melk in de tropen zeer snel bederft wordt daar veel gebruik gemaakt van gezoete gecondenseerde melk. Daarom is het ook te vinden in vrijwel elke toko. Het grappige is dat de oorspronkelijke melk vaak wel uit Nederland afkomstig is, van Friesche Vlag of Zeeuws Meisje!

Als gezoete gecondenseerde melk is nodig voor een recept maar alleen koffiemelk beschikbaar is, dan kan je een redelijke vervanger maken door 125 gram witte kristalsuiker met 240 ml volle koffiemelk te vermengen in een kleine steelpan. Verwarm het op een matig vuur, en roer tot de suiker is opgelost.
Amadea
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dank je, ik heb uiteindelijk toch maar gezocht tot ik het "echte" spul had en recept is gelukt

Andere antwoorden (2)

Koffiemelk zal beter werken dan slagroom, dat schift namelijk niet en komt ook qua smaak meer overeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat je gaat maken maar misschien is kokosmelk een idee? (is ook verkrijgbaar bij de AH). Gecondenseerde melk is vaak te koop bij de Toko.