Weet iemand een lekker stamppot recept?

Wat anders dan normaal, bedoel ik dan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

Aardappelen apart koken,zuurkool apart met appelsap en rozijnen.In de koekenpan gesnipperde ui,stukjes rode paprika,stukjes zoet-zure augurk en rul gebakken gehakt bakken,Scheut gembersiroop erbij.Aardappels stampen met de zuurkool,dan het uimengsel erdoor roeren.Tot slot blokjes appel en plakjes banaan erdoor scheppen.Zo vinden mijn "mannen het het lekkerst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelf gebruik ik weinig zout,dus wellicht moet je nog wat peper/zout naar smaak toevoegen.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

rucola andijvie stampot met spekjes en rode ui.

maak de stamppot als gebruikelijk. verhouding rucola/rauwe andijve 50.50 doen. evt spekjes toevoegen.
rode uien in ringen snijden en grillen, overheen doen en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat jij anders dan normaal vind dus misschien vind je deze wel te gewoontjes maar ik vond hem in ider geval errug lekker :-) gepikt van de site van Kuhne..

Ingrediënten
1½ kg kruimige aardappelen, geschild
zout
250 g gekookte worst, schuin in plakken
25 g boter
150 ml melk
2-3 eetlepels Kühne Franse mosterd
750 g panklare andijvie
200 g jongbelegen kaas, in blokjes
versgemalen peper

Andijviestamppot met Franse mosterd
voor 4 Personen:
Snijd de aardappelen in stukken en kook ze in een pan met een bodem water met wat zout in 15-20 minuten gaar. Rooster de plakken worst in een hete grillpan, of op een bakplaat onder een hete ovengrill in 4-6 minuten mooi bruin. Keer de plakken na 2-3 minuten.
Giet de aardappelen af en stamp ze fijn. Roer de boter en zoveel melk erdoor dat het een lekker smeuïge puree wordt. Roer ook de mosterd erdoor. Schep dan in gedeelten de andijvie erdoor en warm de stamppot op heel zacht vuur nog even door tot de andijvie net begint te slinken. Schep de blokjes kaas door de stamppot en breng de stamppot op smaak met nog een beetje mosterd, zout en peper.
Schep de andijviestamppot in diepe borden en leg de plakjes worst erop.

Bereiden: 40 minuten

Eetze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met anders dan normaal is voor mij de gewone stamppot, maar dit is anders en lijkt me erg lekker! Ga ik zeker een keer klaarmaken.
Spruitjes stamppot..
Ik lust ze alleen maar zo dus geloof maar dat het lekker is!
:-)

Spruitjes schoonmaken en normale tijd koken
Aardappelen idem dito
Spekjes uitbakken
Stamp van maken
Mosterd, spekjes en eventueel wat honing er doorheen roeren..

MMMMMMMMMmmmmmm....!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt ook goed maar die spruitjes he.............
Ik vind zelf stamppot andijvie met blauwe kaas en noten lekker. Zwaar op de maag, maar wel weer 's wat anders. Neem daarvoor bijvoorbeeld Danish blue of Roquefort en cashewnoten.

Wil je het hele recept? In het kort: aardappels koken, stampen, andijvie erdoorheen roeren, met kaas en verkruimelde cashews.

Ook lekker met gemengde nootjes, of pecans. Kwestie van uitproberen. Ohja, en mocht je nog meer recepten willen: op receptenweb staan 2554 stamppotrecepten (http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=stamppot)!

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stamppot kun je ook al best wel varieren met eens een keer een andere jus. Een scheutje Worcestershire saus erbij in maakt de jus meteen wat voller. Of je maakt met een zakje jachtsaus een jus aan zoals je normaal met een zakje gewone vleesjus zou doen, ook errug lekker!

Geroosterde pijnboompitten erdoor, maar dat prefereer ik persoonlijk alleen bij rauwe stamppotten als andijvie en ijsbergsla. Verder inderdaad spekjes, dunne plakjes worst, gebakken uitjes van de Conimex: The sky is the limit ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf al fan van: stamppot rucola. Gewoon stamp zoals alle stamp, maar dan (uiteraard rauwe) rucola in plaats van de klassieker andijvie. Wat zachte geitenkaas erdoorheen maakt het extra lekker, net als wat fijngesneden zongedroogde tomaat.

Twee varianten in mijn net aangeschafte De dunne vegetariër die ik nog moet uitproberen:

- Hutspot met gelijke delen peen, ui (tot zover traditioneel) en pastinaak.

- Broccolistamp met uiteraard broccoli, twee hardgekookte eieren en pijnboompitten. Overigens ook lekker in de rucolastamp, die pijnboompitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- stamppot boerenkool met shoarma
- stamppot andijvie met blauwe kaas
- stamppot boerenkool met camembert (even in de oven)
- stamppot van knolseldelrij
- stamppot van pastinaak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boerenkool met shoarma :-) mmm!
amc
14 jaar geleden
Zuurkool met shoarma is ook errug lekker.
Hier in huis is witlofstampot erg in. Vooral omdat de kids niet van witlof en niet van andere stamppotten houden maak ik het vaak:
Aardappels gaar koken
Witlof 5 minuutjes koken
Het geheel pureren en dan blokjes kaas, gebakken spekblokjes (of cervelaatblokjes als je wil varieren) en in stukjes gesneden gekookte eieren toevoegen.

Echt een lekkere (hoewel behoorlijk zware) maaltijd, zeker met kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is momenteel de tijd waarin courgettes vol op te koop zijn. Wat dacht je van courgettestampot met saffraan en gamba's?

Ingrediënten:
4 teentjes knoflook, ongeschild
olijfolie
750 g kruimige aardappels, geschild, in gelijke stukken gesneden
1 envelopje saffraan (te koop bij de Turkse winkel)
2 courgettes, in blokjes van 1 x 1 cm
zout
peper
12 grote gamba's, rauw en ongepeld (uit het vriesvak)

1 bosje lenteui, in schuine ringetjes van 1 cm

Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor op 200º C.
2. Doe de knoflookteentjes in een klein ovenvast schaaltje en schenk er een beetje olijfolie bij, zodat ze bijna onder staan. Pof de knoflook in ± 10 min. in de oven.
3. Kook de aardappels in water met wat zout en de saffraan in ± 20 min. gaar. Giet ze af en bewaar ze in de pan, met het deksel erop.
4. Bak intussen de courgetteblokjes in olijfolie op hoog vuur goudbruin in ± 3 min. Bestrooi met zout en peper.
5. Verhit in een wok of anti-aanbakpan de olie van de knoflook (houd de knoflook apart), voeg de gamba's toe en bestrooi ze met ruim zout en peper. Bak de gamba's in ± 7 min. mooi oranje en gaar. Verpak 4 gamba's in aluminiumfolie en houd ze apart. Pel de overige gamba's. en snijd ze in reepjes.
6. Pel de gepofte knoflook. Stamp de aardappels in de pan fijn met de knoflook en roer er de olijfolie, courgetteblokjes, gesneden gambas en lenteui door.
7. Breng op smaak met zout en peper en evt. nog een scheutje olijfolie. Verdeel de stamppot over de borden en garneer ieder bord met een ongepelde gamba.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom de winter wel door, met al deze lekkere recepten!
Gooi eens twee koppen gekookte witte rijst door de boerenkool. Echt superlekker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al eens gedacht aan:
Stamppot (diepvries) spinazie? Simpel en goedkoop! Let er wel op dat rauwe spinazie onwaarschijnlijk veel volume inneemt. Eventjes koken voor het mengen doet wonderen.
Stamppot spek- of snijbonen? Kook de bonen wat langer dan je normaal zou doen en houd de stamppot vrij grof.
Hete bliksem (aardappel en appel)? Persoonlijk vind ik het teveel lijken op toetje met worst, maar smaken verschillen.
Je kunt je stamppot aankleden om het internationaler te krijgen of voor de broodnodige variatie:
Vervang de spekjes door uitgebakken salami of chorizo en paprika bij de boerenkool of andijvie.
Zongedroogde tomaten door de spinaziestampot.
Witte vis is lekker met zuurkool, en ook shoarmavlees is lekker door de zuurkool (ja, echt).
Een theelepeltje sambal door de jus kan zeker geen kwaad. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tips!
kijk eens op www.letscookit.tv daar vind je allerlei recepten