Kan je met het loof van bietjes ook een gerecht maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verwacht van wel. In de VS komen beet greens regelmatig voor in kookboeken en boeken over voedsel&gezondheid. Maar het zou natuurlijk kunnen dat dat een ander bietenras is; dat bij de bieten die gekweekt worden voor de knol, de bladeren niet zo lekker zijn; dat zij met beet greens bijvoorbeeld alleen snijbiet bedoelen.

Het beste antwoord

ja, dat kan prima. Kijk hoe de kwaliteit is, ziet er nog lekker fris en knapperig uit? Of alleen de stengel? Gebruik alleen wat er nog lekker uit ziet, dus niet taai en verlept...uit?

Snij de stengel los van het blad en roerbak die met bijv een ui, knoflook en wat je verder nog hebt. Peper en zout erbij en je hebt de basis die je kunt opleuken met een kookroom (soja cuisine of een andere)
of wat kaas, quorn of at je maar lekker vindt.

Geroosterde walnoten zijn ook heerlijk.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan het zo vers uit eigen tuin plukken dus verser kan niet mooi recept +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik vergeten ben: snij het blad grof of fijn, en voeg het op t laatst toe. Beetje geitenkaas uit blik, van "de Turk"en bon appetit

Andere antwoorden (5)

Misschien help dit, en er staat ook dat het heerlijk smaakt....

Toegevoegd na 11 minuten:
Nou, er staat dit: Quiche van verse bosbietjes
Een heerlijk recept voor de eerste bietjes, wist je dat het loof ook heerlijk smaakt, als spinazie, maar dan iets zoeter! Laat je niet overrompelen door de lengte van dit recept! Dus die kan je er ook gewoon doorheen doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joelledeg
ik zie niets over het loof van bietjes op die site wel een soep waar bietjes in worden verwerkt
Van het verse loof kan je soep maken.
Daarvoor moet je de stengel en het blad goed wassen en fijnsnijden.

RASPEN: 2 rode bieten - 1 knolselder - 1 grote wortel.
FIJNSNIJDEN: 1 grote ui - en deze smoren in 2 eetlepels olie en daarna de groenten plus 1 laurierblad.
20 à 30 minuten koken met water en groentenbouillon naar verhouding.
Haal de pan van het vuur en voeg nog 1 fijngeraspte biet toe.
Op smaak brengen met zout, citroen, honing en verse kruiden.
Opdienen met een lepel room of kwark.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je recept komt het loof niet meer voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Beste Hippo,
-Daar heb je volkomen gelijk in.
-Er zijn van die dagen dat je opgetrommelt wordt en anders wordt het eten koud.
-Je leest het antwoord niet meer na en dan heb je de poppen aan het dansen.
-Bij de constatering op en later tijdstip heb ik me er zelf van afgemaakt met: "Ze zullen het wel zelf invullen."
-Zoveel bladeren als je zelf wilt, horen bij de 20 à 30 minuten koken.
-Het recept zelf is en plusminusgegeven als richtgeving waarbij jezelf mag experimenteren naar consistentie en inzicht.
-De een houdt van een dunnere soep dan een ander.
-Eigenlijk moet je het vaker uitproberen, zodat je de formule geheel naar jouw persoonlijke smaak en mede-eters aanpast.
-Het belangrijkste gegeven was dat je het loof kunt en mag eten als het maar hardstikke vers is.
-Jouw eenregelige reactie zou ik graag willen belonen, maar ik weet niet hoe?
-Misschien kom ik je vaker tegen en dan doe ik wat ik doe.
-Bedankt Hippo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie de laatste tijd vaker recepten met ingrediënt X waar X dan later niet meer in opduikt, vandaar dat het me opviel. Geen probleem verder ;-)
Volgens mij niet, ondanks de vorige beantwoorders. Ik heb wel een site gevonden die vertelt wat je er wel mee kunt doen.

De Limburgse Land- en Tuinbouw Bond (LLTB) wil investeren in de zogenaamde biobased economy. Gras, loof van bieten en prei, maïsstro, houtsnippers en in feite alle organische reststoffen uit de land- en tuinbouw worden geld waard. Ze kunnen een tweede leven krijgen, bijvoorbeeld in mobiele telefoons, in de beplating van treinstellen of als omhulsel van pillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor!

Lasagne met lamsgehakt:
Erg lekkere lasagne met lamsgehakt,snijbiet(spinazie of bietenloof kan ook) en een heerlijke bechamel-munt-saus

Bereidingstijd:Langer dan 1 uur Gang:HoofdgerechtKeuken:Italiaanse keukenSmaak:HartigTechniek:Bakken in ovenSoort gerecht:HoofdgerechtUit eigen keuken:Nee (i)Smulweb BBQ dagen
Leer nieuwe trucs tijdens een gezellige BBQ workshop.
Actie: nu 2 voor de prijs van 1!
Ingrediënten
Voor het deeg:50g zwarte olijven/200g meel/2 eieren
voor de vulling:500g lamsgehakt(500g rundergehakt kan ook),4 teentjes knoflook/3el olie/1 grote blik tomaten op sap/500g spinazie of snijbiet(bietenloof kan ook)/2 uien/zout/cayennepeper/peper/30g meel/30g boter of margarine/1/4l melk/1 beker yoghurt(10% vetgehalte)/1 bundel munt/vet voor de ovenschotel/vers gemalen kaas

Hulpmiddelen
Keukenmachine,deegroller

Voorbereiding
Voor de deeg de pitten uit de olijven verwijderen en pureren.Meel,eieren en olieven eerst met de kneedhaag van de keuekenmachine verroeren en dan minstens 10minuten met de handen doorkneden,tot het deeg elatisch en smeuig is.Afgedekt ong. een uur laten rusten.

Bereidingswijze
Ondertussen voor de vulling het gehakt en de knoflook in hete olie al roerende kruimig braden.De tomaten(in de pan in stukken snijden),de in stukjes gesneden snijbiet en de gesnipperde uien er aan toevoegen,met zout en cayenepeper kruiden en het geheel laten sudderen tot al het vocht bijna is verdampt.
In een andere koekenpan 30g boter verhitten en het meel langzaam al roerende aan het hete vet toevoegen.Dan de melk peux-a-peux erbij gieten,yoghurt er doorheenroeren en heel eventjes het geheel laten koken.Deze saus met zout op smaak afmaken.
Fijgehakt munt er aan toevoegen.
Nu de pastadeeg nogmaals kneden,op weinig meel dun uitrollen en in rechthoeken snijden.
Bodem en rand van een ovenschotel invetten en de bodem met pastastukken bekleden.
Afwisselend lagen van gehaktsaus,vers gemalen kaas en pastabladen maken.Met saus eindigen.Het geheel nog eens met kaas bestrooien en 40min bij 180 graden bakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is te proberen, licht gefrituurd, of beetgaar gekookt en geblancheerd.. mer als garnituur denk ik, heeft een aardse smaak.