Hoe weet je het verschil tussen groffe tarwebloem en fijne tarwebloem?

Staat het op de verpakking?
Zit het in de ingrediënten?
Is tarwebloem hetzelfde als tarwemeel?
Ik probeer voor de eerste keer zelf brood te bakken, maar ik wil het natuurlijk goed doen en met de juiste ingrediënten.
Als ik zoiets vraag aan mijn moeder lacht ze mij vierkant uit.
Ik ben nog maar een groentje wat koken betreft.
Kan iemand mij helpen?
Zelf gemaakt brood is altijd lekkerder dan dat van in de winkel...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.5K

Het beste antwoord

Het is niet raar dat je er een beetje van in de war raakt, want de termen worden erg door elkaar gebruikt. Als ze nu ook nog van fijne en grove bloem gaan spreken wordt het helemaal verwarrend.

Normaal gesproken wordt met meel tarwemeel bedoeld. Tarwemeel wordt gebruikt in de meeste types bruinbrood, gezeefd meel levert bloem op en hiervan worden de meeste witbroodsoorten gemaakt.

Bloem is gezeefd tarwemeel. Hier kun je witbrood van bakken. Dit wordt ook wel fijne bloem genoemd.

Tarwe meel is dus ongezeefd. Hier kun je bruinbrood ban bakken. Het wordt ook wel grof tarwemeel genoemd.

Voor volkorenbrood heb je volkorenmeel nodig.

Bij de meelsoorten moet je ook gist toevoegen.
Je kunt ook kant en klare broodmixen kopen. Hier is al gist aan toegevoegd.

Tip: Als je voor de eerste keer brood bakt, is het makkelijker om een broodmix gebruiken. Als je vaardigheid gekregen hebt in het brood bakken kun je ook vers of gedroogd gist gaan gebruiken. Is nog ambachtekijker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je nog gewoon in de oven bakt dan staat het wat dat betreft volgens mij wel op de verpakking. Wanneer je het met de broodbakmachine doet dan kun je naar mijn mening net zo goed kant-en-klare broodbakmixen voor de broodbakmachine kopen want het is best wel bewerkelijk als je het daadwerkelijk met apart meel en gist wilt doen.

Je kunt tegenwoordig al zoveel verschillende soorten broodbakmixen voor de broodbakmachine kopen waarbij je alleen nog maar water bij hoeft te voegen. En je kan natuurlijk varieren door er noten of rozijnen oid aan toe te voegen.

Wel veel lekkerder om zelf te bakken inderdaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk staat het op de verpakking.Maar volgens mij zijn er ook kantklare producten,die je zo in een broodbakmachine kunt stoppen! Schakelaartje om en de volgende ochtend heb je vers brood!

Toegevoegd na 1 minuut:
Eet het niet te vers,want dat schijnt niet zo goed voor je maag te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar wel geweldig lekker!
Bloem wordt gemaakt van tarwe en is helemaal wit. Meel wordt ook gemaakt van tarwe en bevat meer zichtbare tarwe deeltjes, is dus grover dan bloem.
Je kan kant en klare broodmix ook gebruiken zonder broodbakmachine. Gewoon in de oven bakken. Is ook nog goedkoper dan alle ingredienten los aan te schaffen en een stuk minder ingewikkeld.
Je weegt de mix af en voegt de aangegeven hoeveelheid water toe en dan flink kneden. (Kan met een mixer als je die hebt en anders gewoon met de hand) Wanneer je een mooi deeg hebt laat je deze ongeveer 3 kwartier afgedekt met een vochtige theedoek en op een warme plaats rijzen. Daarna nog een keer doorkneden en in de broodvorm doen en nogmaals 3 kwartier laten rijzen. Ongeveer 30 minuten bakken in een voorverwarmde oven op 220 graden.