Hoe bereid je pangasiusfilet goed?

Ik hoef er geen saus of iets anders bij, gewoon met wat zout en peper. Hoe doe je dat? En hoe word het het lekkerste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
80.5K

Antwoorden (10)

De filets droogdeppen en even door de bloem halen. Daarna in de pan met wat margarine/olie bakken.
bamibal
12 jaar geleden
Ik vind hem altijd lekker door hem even te marineren in knoflook en sojasaus (half uur trekken is voldoende). Daarna in ongeveer 3 minuten aan beide kanten bakken, dan is hij een beetje krokant en smaakvol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pangasiusfilet met groeten

Bereidingstijd:10-20 minuten Gang:HoofdgerechtKeuken:Belgische keukenSmaak:Zacht en romigTechniek:MagnetronSoort gerecht:HoofdgerechtUit eigen keuken:Nee (i)Smulweb BBQ dagen
Leer nieuwe trucs tijdens een gezellige BBQ workshop.
Actie: nu 2 voor de prijs van 1!

Ingrediënten voor 4 personen
1/2 kg pangasiusfilet
2 sjalotten
1 rode paprika
1 courgette
zout en peper
1 blikje V8 groentensap
geut witte wijn
geut room
sausbinder

Voorbereiding
Snij de groenten fijn en kruid de vis.

Bereidingswijze
Doe de fijngesneden groenten onderin de schaal. Leg hierop de vis bestrooid met peper en zou. Giet 1 blikje V8 goentensap hierover samen met een goeie geut wijn. Zet nu in de microgolf voor 10 min of anders in de oven voor 3 kwartier. Als dit gebeurt is bindt de saus in met sausbinder en voeg een geutje room toe. Afwerken met fijngesnipperde peterselie.

Serveertips
Opdienen met pasta of rijst. Eventueel met aardappelen kan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
klinkt lekker, maar de vraag was: "Ik hoef er geen saus of iets anders bij"
Pangasius - Deze vis is 100% graadloos. Deze vis kun je bakken. Voordat de vis in de pan gaat olie of boter goed heet laten worden (5 min om en om bakken). Met viskruiden bereiden of met een beetje zout/peper en bloem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had nochtans laatst nog een pangasius filet met een hoop graten in .. erg onsmakelijk!
Ik kreeg ooit van een visspecialist bij ons hier aan de kust
een heerlijk recept en ik maak het altijd op deze manier;

Ik wrijf de filets eerst in met sinaasappelsap, bestrooi ze met zout en peper en wentel ze door de bloem.
Ik verhit 3 eetl. olijfolie in de koekenpan en bak ze op matig tot hoog vuur in 8-10 min. goudbruin en gaar.
Dan houd ik ze even warm op een warm bord in de oven, die ook warm is en maak snel wat saus die echt heerlijk is erbij.
Ik verwarm in een steelpan wat olijfolie en fruit een gesnipperde ui zachtjes glazig. Dan roer ik sinaasappelsap, wat grove mosterd, wat suiker en vers gehakte dille erdoor en warm de saus even door. Ik bind hem dan met wat allesbinder.

De saus erbij hoeft natuurlijk niet, maar de combinatie van eerst inwrijven met citrusfruit ( kan natuurlijk ook met citroen/limoen) dan kruiden en dan bloem is de perfecte voor mij bij panga. De citrus maakt het vlees nl iets steviger.
amc
12 jaar geleden
Ik maak ze meestal op onderstaande manier en die vinden zelfs niet-viseters lekker (ik vraag altijd wat men niet lust en dan maak ik dat expres haha). Misschien lijkt het moeilijk, maar dat is het absoluut niet, m'n kinderen kunnen het ook.

Benodigdheden: peper, zout, knoflook, (grove) mosterd, katenspek of bacon (broodbeleg), boter, 2 beschuiten, ei, cocktailprikkers. (Van de kruiden en het vlees kun je weglaten wat je wilt.)

- Als ze in een zak zijn verpakt, maak deze dan open en giet het vocht af.

- Spreid wat keukenpapier uit en leg daar de filets op. Dep de filets goed droog met het keukenpapier.

- Laat de filets even liggen en maal ondertussen de beschuiten fijn (tegen elkaar wrijven) in een bak of schaal met platte bodem. Klop in eenzelfde soort bak/schaal het ei los (moet één gelig kleurtje hebben).

- Smeer de filets in met wat mosterd (met de bolle kant van een eetlepel of met een kwastje). Niet teveel. Strooi daarna peper, zout en knoflook erop naar smaak.

- Leg op elke filet een plakje spek of bacon. Je gaat de filets zo dubbelvouwen, hou daar rekening mee.

- Vouw de filets dubbel en zet ze vast met een prikker.

- Boter in de pan, vuur hoog (niet allerhoogst), wachten tot deze begint te schuimen. (Niet wachten tot 't bruin wordt, want voordat je de filets erin hebt, is 't zwart.)

- Neem een filet en leg deze even met beide kanten in het ei en vervolgens met beide kanten in de beschuitkruimels. Leg de filet nu in de pan. Doe hetzelfde met de andere filets.

In ongeveer 6 minuten zijn de filets klaar. Keer ze af en toe om met behulp van een dunne spatel of iets dergelijks.

Toegevoegd na 21 uur:
Van de week heb ik ze gemaakt met wat dille erbij (naast de overige kruiden), dat was ook lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik strooi viskruiden over de pangafilet en wrijf het in. Dan een beetje citroensap erover en tenslotte bestuif ik ze met bloem. Daarna bak ik ze aan iedere kant 3 minuten in olijf- of zonnebloemolie.
12 jaar geleden
De simpelste manier:
voor 4 personen (dus 4 panga-filets) neem je in een diep bord 4 eetlepels bloem, 1 theelepel zout en 1 theelepel zwarte peper; roer het goed door elkaar.
Dep de visfilets goed droog met keukenpapier, druk ze even met beide kanten in de bloem met zout en peper, zodat ze bedekt zijn met een dun laagje.
Verhit wat olie in een koekenpan of vispan (een dun laagje; een halve pan vol is veel te veel!) en bak dan de vis aan beide kanten op iets meer dan halfhoog vuur in zo'n 4-6 min. goudbruin, afhankelijk van de dikte van de filet.

Iets meer werk, maar ook heerlijk (4 personen):
maak een marinade (soort dik sausje) van
1 eetlepel mosterd
2 eetlepels (olijf)olie
1 theelepel zout
½ theelepel witte peper
1-2 theelepels dille
Dep de pangafilets goed droog met keukenpapier. Smeer 1 kant van de visfilets in met helft van de marinade en leg ze met de besmeerde kant naar beneden op een groot bord. Smeer nu de andere kant in met de rest van de marinade, en zet het bord een uur in de koelkast zodat de smaken kunnen intrekken.
Verhit een DROGE koekenpan of vispan (er zit al vet in de marinade) en bak daarin de gemarineerde pangafilets op iets meer dan halfhoog vuur in zo'n 4-6 min. aan beide kanten goudbruin.

Veel succes, en vooral: eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem een hoge ovenschaal en leg hierin de filets, kruid deze ruim met peper en zout, vul de schaal voor de helft bij met vis of groente bouillon. snijd daarna champignons, paprika,lente ui, knoflook en andere groente naar eigen smaak en bedek hiermee de vis, eventueel naar smaak nog kaas zoals brie toevoegen, aluminium folie er overheen en dan half uurtje in de oven op 180 graden.

onderwijl aardappels koken of bakken,

zelf mosterdsaus er bij maken:
25 gram boter smelten,
25 gram bloem toevoegen
dit tot deegklomp roeren en vervolgens halve liter melk toevoegen en vervolgens naar smaak nog moster

en klaar is kees
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenvoudig recept,maar o zo lekker.
In braadpan de roomboter laten smelten tot het bijna begint te verkleuren.,ondertussen iets zout en peper op de pangasius strooien en in de hete boter de vis aan beide kanten bakken tot ze gaar en een lichtbruin korstje heeft.
Dan de vis uit de pan op een bord leggen en een scheut ongeklopte slagroom toevoegen aan het restant braadresten,goed blijven door roeren en even wat aan laten dikken,,eventueel nog wat room toevoegen.
Dat mengsel over de gebakken vis doen en eet smakelijk.
Eenvoudig en super lekker.
Zo kun je ook zalm bereiden.

De bron is uit eigen keuken.