Wat voor salade past goed bij vissoep?

Volgende week wil ik mijn vriendin op een lekkere zelfgemaakte vissoep trakteren, maar ik kan maar geen salade voor erbij verzinnen. Weet iemand wat daar goed bij past? Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.2K

Het beste antwoord

Venkelsalade met gruyère

1 venkel
150 g witlof, in reepjes
1 eetlepel citroensap
250 g cherrytomaten
5 eetlepels olijfolie
1 theelepel mosterd
1/2 teentje knoflook, geperst
2 eetlepels witte-wijnazijn
100 g gruyère, (kaas) in reepjes

Oven voorverwarmen op 225 °C. Venkel in heel dunne plakjes snijden, venkelgroen bewaren. Venkel en witlof bedruppelen met citroensap. Tomaten bestrijken met 1 el olie, bestrooien met 1/2 tl zout en peper en op met bakpapier beklede bakplaat leggen. Tomaatjes 5 min. in oven roosteren tot schil begint te blakeren. Mosterd, knoflook, azijn en rest van olie tot dressing kloppen. Op smaak brengen met zout en peper. Venkel, witlof, gruyère en dressing door elkaar scheppen. Tomaatjes op salade leggen. Salade met venkelgroen garneren

Heb deze salade ooit gemaakt en is erg lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Rode bieten (niet de spruiten, maar de gekookte en in reepjes geraspte knollen), met zilveruitjes en kappertjes.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me juist niet zo'n goede combi. De soep is al sterk van smaak, je moet er een milde salade tegenover doen denk ik. min is niet van mij.
Macaronisalade past goed bij een vissoep.

Ingrediënten:
300 gr macaroni
1 bouillontablet
200 gr zure room
klein blikje tomatenpuree
tabasco
peper en zout
worcestersaus
1/2 tl knoflookpoeder
1 ui
300-400 gr tonijn (blik/olie)
1 tomaat
1 el peterselie

Bereiding:
Kook de macaroni met het bouillontablet gaar volgens de gebruiksaanwijzing, laat ze afkoelen en uitlekken (of gebruik een restant macaroni).
Meng de zure room met de tomatenpuree, enkele druppels tabasco, peper, zout, worcestersaus, knoflookpoeder en de geraspte ui.
Verdeel de tonijn (met de olie) in kleinere stukjes en voeg dit bij het zure room mengsel.
Goed mengen en daarna door de koude macaroni scheppen.
Garneer de pastasalade met in parten gesneden tomaat en de peterselie.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krabsalade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tonijnsalade of zalmsalade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wortel salade..geraspt met wat appel enzo..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griekse boerensalade? Lekker fris en niet al te zwaar.
Misschien is dat een optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Salade nicoise (= met gekookte aardappel, sperzieboontjes, tonijn en olijven). Of anders een frisse gemengde salade met gerookte zalm, rode uiringen en kappertjes met een lekkere dille- of mieriksworteldressing. (die laatste is vooral geschikt als je van wat pittiger eten houdt, ben je daar niet zo'n liefhebber van dan zou ik je de dilledressing aanbevelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel en lekker;

Snijd een aubergine in dikke plakken.
Verhit een grillpan en grill de plakken in ca. 2-3 min. Draai ze eventueel 1 keer, zodat je een ruitmotief op de plakken krijgt. Laat ze dan even afkoelen op keukenpapier.

Snijd tomaten in plakjes en 1 mozzarellakaasje evenzo.
Wrijf nu de aubergine-, tomaten- en mozzarellaplakjes in met een goede extra vierge olijfolie en maal er peper en zeezout over. Leg op een grote schaal eerst de aubergineplakken, daarop de tomatenplakjes en bovenop de mozarella. Garneer met blaadjes verse basilicum en als je dat lekker vindt, zwarte olijven en kleine bergjes pesto.Leg alles dakpansgewijs over elkaar of maak stapeltjes per persoon op een klein bordje.

Zet er een mandje knapperig brood bij of bak wat bruchetta's.

Wat dacht je trouwens van een bord Carpaggio i.p.v. salade? Is ook lekker met knapperig ciabatta- of focacciabrood.

Spreid daarvoor de carpaggio uit over een groot bord of kleine bordjes per persoon en verdeel rucolasla en fijngesneden tomaten erover. strooi dan geroosterde pijnboompitten en evtl. kappertjes erover en maak een dressing van balsamico en olijfolie. die druppel je er dan overheen. Schaaf tenslotte wat Parmezaanse kaas erover.
amc