Omdat je vraag in de categorie "Eten en drinken" staat, denk ik dat er zeezout bedoeld wordt.
Plaatje bij antwoord
bamibal
12 jaar geleden
Zonder rekening te houden met de categorie zou ik zeggen:

Een balein is een soort zeef in de bek van een baleinwalvis. Hiermee filtert hij voedsel (plankton) uit het water.De balein bestaat uit baleinharen, dat zijn een soort lange sprieten van keratine. Deze sprieten werden vroeger gebruikt voor het maken van de spaken in paraplus en de verstevigingen in korsetten.

Deze spaken en verstevigingen ook al zijn ze tegenwoordig van andere materialen worden ook nog steeds baleinen genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baleinen zijn ook de metalen stijlen in een corset.
Die zorgen ervoor dat het corset zijn vorm behoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baleine is Frans voor walvis. Hier worden ze niet meer gegeten maar in Japan nog wel.