Ik heb een allergie voor tarwe en zoek alternatieven voor brood die niet veel calorieën hebben maar wel veel vitamines

Ik kan ook niet tegen aardappels of aarappelpuree

Toegevoegd na 3 uur:
Hoi, allemaal bedankt voor jullie antwoorden zo snel al.
Ik heb tarwe vrij brood van de bakker geprobeerd, maar dat vind ik erg vies het valt uit elkaar en is erg droog.
en de tarwe vrije produkten die je kunt kopen zijn heel erg duur.
Ik zoek dus eigenlijk iets wat je in plaats van brood kunt eten.
Ik heb elke morgen optimel vla, en smiddags eet ik sla met tonijn erin of een roergebakken ei met tomaat en soms met stukjes ham of kaas.
ik eet ook welleens glutenvrije crackers met gewoon beleg
en onze keurslager verkoopt heel veel glutenvrije spullen.
maar ik wil wel weer eens iets anders.

Toegevoegd na 19 uur:
Hoi, sorry voor de late reactie maar het is mijn 1e keer dat ik hier ben en ik weet nog niet goed hoe het werkt.
Ik heb GEEN Glutenallergie alleen tarwe en ik heb ook veellast van aardappelzetmeel en koolsoorten. maar ik mag wel andere soorten granen (gelukkig)
Ik kwam trouwens gisteren bij supermarkt deen glutenvrije pannekoeken mix tegen waar je alleen water aan hoeft toe te voegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo psilven, Loenie heeft gevraagd of je een glutenallergie hebt, je hebt daar niet op geantwoord, dan blijft het een beetje lastig, mocht het wel zo zijn dan kun je een in de supermarkt kijken naar glutenvrije producten.
Je kunt niet tegen aardappels of aardappelpuree schrijf je, maar heb je al meerdere soorten aardappels geprobeerd?Zelf kan ik niet goed tegen de irene aardappelsoort, er zijn dus meerdere soorten te koop, probeer eens een andere soort, heb ik ook gedaan. Ik ben benieuwd hoe het je wilt invullen.

Het beste antwoord

Gluten- en tarwevrije boekweitpannenkoeken zijn erg lekker en weer eens wat anders.
Recept voor 4 personen:
* 2 eetlepels olie om in te bakken,
* 200 g boekweitmeel (reform- of natuurvoedingswinkel),
* 50 g kikkererwtenmeel (besan),
* 1 theel ahornsiroop,
* 500 ml mineraalwater,
* 1 schepje rietsuiker,

Alle ingrediënten op,1 eetl olie na,goed mengen in een grote kom.Kom afdekken en het beslag 30 minuten laten rusten,af en toe roeren.
Beetje olie in een koekenpan met anti-aanbakbodem verhitten,wat van het (goed doorgeroerde) beslag erin scheppen,over de bodem laten lopen zodat deze bedekt is en de pannenkoek bakken tot deze goudbruine randjes vertoont,omdraaien met een spatel of een pannenkoekmes en de andere kant ook goudbruin bakken.
Ga zo door tot het beslag op is.

Toegevoegd na 3 uur:
Jeetje wat lastig dat je dat hebt zeg.Je zou de aardappel kunnen vervangen door bataten(zoete aardappel),gestoofde pompoen en veel mensen met een aardappelallergie schijnen wel tegen cassave te kunnen.
In plaats van brood zou je eens een keer ontbijtkoek (geen tarwe maar rogge) en/of rijst- of popcornwafels(Zonnatura) kunnen nemen.
Tussendoor Liga 1e stap (alleen deze bevat geen tarwe),of de sesamkoekjes van Zonnatura.

Sterkte hoor,ik geef het je te doen.Misschien is de aanschaf van anti-allergie kookboek ook niet zo'n slecht idee,bij bol.com hebben ze er wel een aantal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel voor je reactie. ik heb bij de supermarkt een pak glutenvrije pannekoeken gevonden die erg lekker zijn maar ik ga jou recept zeker ook een keer proberen.
en ik ga ook op zoek naar rogge ontbijtkoek.

Andere antwoorden (7)

Mijn moeder eet daarom maisbrood, ik weet niet of dat bij jou ook kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo psilven, zelf reageer ik ook niet goed op tarwe brood,ben op speltbrood overgegaan koop deze bij de natuurwinkel, misschien kun je spelbrood eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een warme bakker bij je in de buurt is, moet je eens vragen of ze tarwe-vrij dieet brood verkopen, en ook of ze 100% tarwe-vrij kunnen garanderen.
Dat laatste is belangrijk, omdat er altijd minieme sporen van tarwe in dat brood terecht kunnen komen.
Je zult zelf wel weten, dat mensen met deze allergie ook klachten kunnen krijgen van minimale hoeveelheden tarwe.

Op de site in onderstaande link kun je hierover veel meer lezen. Links in de tab "contact" kun je ook vragen stellen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan gekookte granen en pseudogranen eten, zoals spelt, quinoa, boekweit, haver, gerst, gierst, etc. In biologische/natuurvoedings-winkels hebben ze veel verschillende soorten.
Je kan van deze granen ook zelf brood bakken.
In biologische winkels hebben ze ook allerlei broden van andere granen dan tarwe, maar ik weet niet of ze ook allemaal 100% tarwevrij zijn, maar dat weten de verkopers wel.
Je kan ook havermout eten.

En voor dit alles geldt: Zoveel mogelijk volkoren zorgt voor zoveel mogelijk goede voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou je denken van roggebrood. Is ook nog goed voor de stoelgang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanner je een glutenallergie hebt kun je informatie krijgen bij - livaad.nl - .
Misschien vind je daar de juiste informatie.
Succes.
13 jaar geleden
Als je geen tarwe kunt verdragen moet je eens met speltmeel (of speltbloem ) gaan bakken. www.molenaarsgilde.nl
kun je molenwinkels vinden waar ze het eventueel verkopen

heel veel suc6