Moet ik voor het wokken broccoli of bloemkool koken in water?

Ik wil eens gaan proberen te wokken, maar ik vroeg me af of ik de broccoli of bloemkool eerst moet koken.. Ik hoop dat dit geen vreemde vraag is ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
115.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dit een vreemde vraag zijn?

Antwoorden (8)

Nee die wok je ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is om de groente 3 minuutjes te koken voordat je ze gaat wokken...lekker met wat knoflook en op het laatst wat taugé toevoegen!!..eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je de bloemkool en broccoli eerst in zo klein mogelijke roosjes snijdt dan hoef je ze niet eerst te koken. Alleen als je ze in grote stronken wilt houden is het aan te raden ze eerst kort te koken, omdat de kool anders niet gaar wordt.
Amadea
13 jaar geleden
Wat ik altijd doe is; Ik giet kokend water over de groente en laat het eventjes staan. Giet het af en wok het daarna.
Het resultaat is dat het veel knapperig wordt.

Als je het zo gaat wokken, heb je kans dat het te zacht wordt omdat je langer moet wokken voor het gaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal geen vreemde vraag! Het laat zien dat je geïnteresseerd bent in kooktechniek, en dat je snapt dat de harde delen van broccoli en bloemkool niet zomaar gaar worden.

Daar ligt dan ook meteen het antwoord op je vraag: De "roosjes" van bloemkool en broccoli bestaan uit hele kleine deeltjes, waarlangs lucht, en dus de warmte, makkelijk getransporteerd kan worden. Dat deel wordt snel gaar, en is ook nog lekker wanneer het een beetje knapperig is. Kan dus zo de wok in, als je hele kleine roosjes hebt gesneden, en de stronk achterwege laat.

Hoe dichter je bij de kern komt, hoe dikker de stronk. Het principe van wokken is heel snel, slechts een paar tellen, op hoge temperatuur verhitten. In zo'n korte tijd kan de hitte niet tot de kern van de stronk doordringen, en blijft dus rauw. Nu is de kern van de stronk knapperig best lekker, maar de buitenkant wordt heel taai als die niet voldoende is verhit. De buitenste laag cellen wil je dus zachter maken. Dit kun je doen door de stronkjes 30 seconden in kokend water, met zout, te blancheren. Vervolgens er meteen weer uit, en hup in de hete wok. Het beetje water dat meekomt, zorgt voor stoom, dus extra hitteoverdracht, waardoor de stronkjes snel gaar worden, maar niet te papperig.

Suc6 ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leuke aan koken is { als er sowieso al iets leuks aan is } dat je lekker mag doen wat je zelf wilt en dat niks moet.

Ik wist het ook niet { ik kook nooit} tot gisteren toen ik wel een keer gekookt heb en de broccoli inderdaad even voorgekookt heb voor ik het met het gehakt ging wokken.

Het kooksel met stukjes broccoli en ook de harde stukjes van de stronk, zijn dan weer een prima basis voor soep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat is niet de bedoeling van wokken,alles gaat er in principe rauw in.Harde groenten gaan als eerste,die hebben iets langer nodig.Daarom snap ik die zakken kant-en-klare wokgroenten ook nooit,zitten er bijvoorbeeld sperzieboontjes,prei en taugé in,terwijl sperzieboontjes toch een beduidend langere woktijd nodig hebben dan de taugé,die wok je pas op het allerlaatst mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, behalve als u broccoli of bloemkool bij uw woksels wilt consumeren