Wat is een typisch recept uit de Balkan?

en heel smakelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Kip Pilav!

Ingrediënten
4 kipfilets,1 blik perzikken(in eigen nat), 1 blik gepelde tomaten,1 groot blik tomatenpuree,1 bouillontablet(eender welke),5 eetlepels ketjap, 3 tl sambal,2 tl worcestershiresaus,1 dikke ui,2 teentjes look,1 bakje champignons,4 tl olijfolie, /- 2 zakjes rijst(of gewoon gekookte), eventueel beetje maizena

Voorbereiding
Ui snipperen, kipfilet en perzikken in blokjes, champignons in plakjes

Bereidingswijze
Bak de kip aan in de olijfolie, ui en champignons erbij. De ketjap en de sambal en even laten doorbakken.Daarna de tomatenpuree en de gepelde tomaten en de geperste knoflookteentjes.Doorroeren, beetje sap van perzikken en wat water erbij.Dan het bouillonblokje en de stukjes perzik.Op smaak brengen met de worcestershiresaus en wat peper.Alles zachtjes een 10-tal minuutjes laten sudderen.Eventueel saus binden met wat maizena.Opdienen met rijst en een lekkere salade met een paar drupjes dressing(bv, knoflookdressing)

Serveertips
De avond ervoor maken, dan zijn de smaken nog meer ingetrokken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Baklava..... http://www.pm3.nl/indexbalkan.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hongaarse Goulash!

Toegevoegd op 22-06-2009 11:44:13
Ingrediënten voor 4 personen

* 1 kg runderpoulet
* 1 liter vleesbouillon
* 2 paprika`s
* 2 uien
* 2 teentjes knoflook
* 1 chilipeper
* 2 grote potjes tomatenpuree
* 1 theelepel boter
* zout
* peper
* paprikapoeder

Bereiding
Bak het vlees ongeveer 6 minuten aan in de boter.
Haal het vlees eruit en bewaar het in een kom.
Smelt weer een klontje boter in de pan.
Snijd de ui in schijfjes, hak de paprika`s en de chilipeper in reepjes en pers de knoflook fijn.
Voeg de groenten bij de gesmolten boter en laat 7 min. zachtjes smoren.
Voeg de tomatenpuree, het vlees en de bouillon weer bij de groenten.
Roer alles goed om en laat op klein vuur 90 min. zachtjes sudderen.
Bind de goulash met maizena.

Lekker met zowel aardappelen als rijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pljeskovica (te eten in Servie, op straat).

Boranija, sperciebonen met yoghurt en knoflook: snipper drie uien, fruit ze, en doe er 2 blikken gepelde tomaten bij. Warm twee potten sperciebonen mee, en als alles warm is afmaken met 4-8 teentjes knoflook. Op tafel er nog een schep griekse/turkse yoghurt op, en eten met afbakbrood oid, of rijst. Lekker, en vegetarisch.

Vanavond eten we pasulj, ook van de balkan, maar dat recept is wat ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Rantot zoldbab" voor 4 personen

Benodigheden:
500gr. gehakt(rund,varkens of kalkoen)
2 grote uien
150 gr. spekblokjes
3 teentjes knoflook
600 gram sperciebonen (de gele) pot of diepvries vers kan ook natuurlijk maar dan wel eerst koken
pot tejfol
peper,zout,paprika poeder,majoraan
rijst 2 zakjes van 125 gram

Bereiding
Bak de spekblokjes in wat olie en voeg daar het gehakt toe, Bak het gehakt rul, voeg er de grof gesneden ui,de teentjes knoflook(geperst) en de kruiden toe. Kook ondertussen de rijst volgens de gebruiksaanwijzing met wat zout gaar.
Laat het vlees mengsel even gaar sudderen(20 minuten)
Laat de bonen uitlekken in een vergiet, klop de tejfol op zodat hij iets vloeibaar wordt.
Doe in een ovenschaal eerst een laag bonen,dan het vleesmengsel, daarna weer bonen en overgiet het geheel met de Tejfol.
Zet het in de oven op 180 graden 1/2 uurtje zodat het door en door warm is.
Dit gerecht is goed van te voren te maken en dus ideaal als je gasten krijgt.
i.p.v. de bonen kan je ook witte kool,of groene kool nemen. Het spreekt voor zich dat je de kool eerst moet koken.

"Pörkölt" voor 4 personen

Benodigdheden:
600 g ontbeende schouderkarbonade
3 uien
4 el reuzel of braadvet
1 el scherp paprikapoeder
1,5 à 3 tl zout
3 groene paprika's
1 teentje knoflook
2 tomaten

Bereiding
Snijd het vlees in blokjes van 3 cm. Schil de uien en snijd ze grof. Verhit het vet en smoor er de uien in. Roer het paprikapoeder en 1 el water door de uien.
Voeg het vlees toe, zout het en laat het op een laag vuur in ongeveer 50 min. bijna gaar worden met het deksel schuin op de pan; voeg er eventueel zo nu en
dan water bij.
Snijd intussen de paprika's door, haal pitten en zaadlijst eruit, was ze en snijd ze klein. Pel de knoflook, hak hem grof en plet hem met een beetje zout.
Ontvel de tomaten, snijd ze in vieren en doe ze met de paprika en de knoflook bij het vlees. Laat alles nog 20 min. stoven met het deksel op de pan, tot vlees
en groenten gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bulgaarse stamppot voor 4 personen
Bereidingstijd: 20-30 minuten
Ingrediënten
1 el boter
600 g geschaafde rode kool
1 tl kaneel
gemalen peper naar smaak
1 kilo aardappels (afkokers)
2 geschilde en in blokjes gesneden Granny Smith-appels
(varkens)worstjes

Bereidingswijze
Schil en was de aardappels en snijd ze in stukken van gelijke grootte. Doe ongeveer 3 cm water in de pan en doe de aardappelen met een beetje zout erin. Kook ze op een laag vuur in ca. 20 min. gaar.
Stoof in de boter de geschaafde rode kool met kaneel en gemalen peper, ongeveer 10 min.
Giet de aardappelen af en pureer ze.
Roer er de geschilde en in blokjes gesneden Granny Smith-appels door de rode kool, even doorwarmen.
Schep de rode kool door de aardappelpuree en serveer de stamppot met gebakken (varkens)worstjes.

(+ een link naar een site met Bulgaarse recepten.)