Hoe kan ik mijn kaas-noten-spinazie lasagna wél beroven van een portie calorieen maar NIET van de smaak/

Ik eet wel eens ergens een overheerlijke vegetarische lasagna. Wat ik zelf het gedetecteerd als ingredienten zijn: spinazie, diverse soorten noten en KAAS, veel kaas. het geheel drijft in de kaas. Overheerlijk maar nu doe ik even aan de lijn. Dus een 1-persoonsportie mag even niet meer dan ca 500 kcal bevatten.

In mijn laatste poging was dit: 15 g brie en 20 g geraspte kaas, 3 walnoten en een zielig handje pijnboompitten. Treurig was het. Heeft iemand een idee om dat "drijven in de kaas" na te bootsen zonder zoveel kaas te gebruiken?

Vervangen door bijv room lijkt ook wel lekker maar is toch niet echt magerder volgens mij.

13 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou ik het even niet eten, tot je weer je gewenste gewicht hebt. Zo te lezen wordt het er niet lekkerder op zonder veel kaas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal moeilijk zijn.. en wist je wel dat de cashewnoten (alle noten in het algemeen) veel meer calorieen bevatten dat kaas? De vetten van noten zijn wel vooral onverzadigd, dus weer gezonder dan de verzadigde vetten van kaas.
amigo
13 jaar geleden
heidi, vandaar die minihoeveelheid noten, maar dat is eigenlijk best genoeg voor de smaak, dus dat gaat lukken, ik zocht naar de kasvervangers en zie toch wel een aantal opties om het eens te proberen, want ook als je niet aan de lijn doet is het echt een BOM op deze manier

Het beste antwoord

In mijn groentetaart vervang ik inmiddels een deel van het kaas/roommengsel door magere kwark, dan wordt het ook niet soppig. In de lasagne heb ik het nog nooit geprobeerd, maar lijkt me hetzelfde principe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
die kwark ga ik eens proberen, vind ik ook lekker en blijkbaar kan hij in de oven als je hem in groentetaart stopt

Andere antwoorden (6)

Dit is volksvoedsel voor lichamelijk hardwerkende mensen, en is bedoeld om een calorie leverancier te zijn... Sorry, zo is het nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou natuurlijk de kaas kunnen vervangen door 20+ of 30+ kaas, alleen zijn helaas niet alle kazen daarin beschikbaar. Geraspte kaas moet echter wel te krijgen zijn in die variant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleinere porties, misschien? Dan hoef je niets te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
had ik wel overwogen en mogelijk een idee als je gewoon eet en iets minder vet naar binnen wilt krijgen. In de huidige variant mag ik dan 2 eetlepels eten. Daar kan ik helaas niet op leven.
ik zou ook voor een kleinere portie gaan en daar dan een lekkere magere salade bij maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vet is nu eenmaal lekker en een smeermiddel voor vele andere ingrediënten. Brie smaakt echt stukken beter op een broodje met roomboter besmeerd dan zonder, bijvoorbeeld. Vetarme Brie is echt niet te eten... Doe jezelf geen geweld aan en neem gewoon een wat kleinere portie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mager zul je dit soort recepten nooit op lekkere manier kunnen klaarmaken, maar minder vet is wel mogelijk, door de saus op basis van kaas waar het geheel in drijft te vervangen door een kaassaus op basis van bechamel:

neem 30 gram boter, en 30 gram bloem.
smelt de boter in een pannetje. voor deze begint te bruinen voeg je de bloem toe, en roer je het geheel goed door. Laat de bloem even garen in de boter. Vervolgens voeg je beetje bij beetje 300 ml. koude melk toe, terwijl je goed blijft roeren, zodat de melk goed wordt opgenomen. Als je sausje klaar is, voeg je pittige oude kaas toe: veel smaak in verhouding tot vet. Overjarige Nederlandse kaas, een lekkere italiaanse parmezaan, spaanse manchego, of een pittige gorgonzola lenen zich hier prima voor. Je kunt naar smaak combineren.
Wanneer de kaas in de saus is opgelost, breng je hem goed op smaak, met wat zout, flink zwarte peper, nootmuskaat, en wat worcestershiresaus.

Slank zul je er niet van worden, maar het is minder vet dan puur kaas.

Eet smakelijk!