Hoe zorg ik er voor dat de spliterwten in de erwtensoep zacht worden?

Vorige week weer eens erwtensoep gemaakt. De spliterwten zo'n 20 uur in koud water laten weken, uren mee laten koken met de soep en toch zijn ze nog niet helemaal zacht. Ze horen toch min of meer op te lossen? Wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
64.4K

Het beste antwoord

Spliterwten hoeven niet te weken. Je zet ze op met grove stukken groenten, al het vlees behalve de rookworst en het water. Breng op hoog vuur aan de kook, schuim het af, voeg dan zout toe en laat dan op een heel laag vuurtje 1½ -2 uur pruttelen. Af en toe roeren en afschuimen.
Haal na die 1½ uur de groenten eruit en het vlees.
De botjes uit het vlees halen en in stukjes snijden. Verse groenten in blokjes snijden, alles weer in de pan, incl. het vlees en weer 20 min. pruttelen. Op smaak maken met kruiden en de rookworst erbij doen. Nogmaals 20 min, sudderen. de soep mag niet meer koken, de worst moet alleen wellen. De laatste 5 min. versgehakte bladselderie en peterselie toevoegen en even warmen. Als het goed is zijn je erwten nu stukgekookt. Het lekkerste is om hem een dag van tevoren te maken en dan de dag erna te eten als snert. Dan vind je echt geen erwtje terug en zijn de smaken pas goed doorgetrokken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk eens op mijn bron, daar staan goede demo`s op.
Dan kan het toch niet meer misgaan.
amc
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
geheel eens met dit antwoord
ik week ze ook nooit en laat ze wel lang sudderen maar zeker geen 20 uur (ca 3 uur) en heb nooit de problemen die je beschrijft. ik koop ze altijd bij de supermarkt

Andere antwoorden (4)

Hoewel de behandeling van de verschillende soorten gedroogde peulvruchten in grote lijnen op hetzelfde neerkomt, is de duur van de week- en kooktijd afhankelijk van een aantal specifieke factoren. Niet alleen de soort en de leeftijd van de peulvruchten spelen daarbij een rol, maar ook de herkomst, de manier van oogsten en drogen, de gewenste graad van gaarheid en de versheid van de peulvruchten. Zo hebben erwten en bonen die langer dan een jaar geleden werden geoogst en gedroogd, meer week- en kooktijd nodig dan peulvruchten die binnen een jaar na het oogsten en drogen worden gegeten.

En wat weken betreft: op linzen en spliterwten na moeten alle bonen in koud water worden geweekt, dit om de kooktijd te verkorten.

De bonen kunnen vervolgens naar keuze in het meestal vrij troebele weekwater worden gekookt of in schoon water. Voeg liever geen zout toe aan het water, want dat maakt de velletjes stugger en vergroot de kans dat peulvruchten openbarsten en stuk koken.

Gedroogde peulvruchten bevatten veel waardevolle voedingsstoffen waaronder vitamine B. omdat vitamine B voor een deel oplost in het water, is aan te raden om voor soep bestemde bonen in het weekwater gaar te koken. Bij andere gerechten heeft dit geen zin omdat het kookwater toch wordt afgegoten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit geen problemen mee gehad.
Gewoon een nacht van te voren laten weken.

Ik zet het vlees op met water en bouillon tabletten,en laat dit trekken.
Als het vlees gaar is haal ik het eruit.
Dan het vuur hoog en aan de kook laten komen en de spliterwten erbij.
Je zult zien dat de erwten helemaal verpulveren.
Dan de groentes erbij.
Dan een paar aardappelen klein gesneden.
En het vlees kleingesneden er weer bij doen.
Is helemaal niet zo moeilijk,en ik durf iedereen het te laten proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt gemakkelijk en lekker, +.
weken is iets van vroeger, toen had je waarschijnlijk andere spliterwten, tegenwoordig hoeft dat niet meer. Kijk nog eens op de verpakking of er iets staat over weken. De spliterwten die ik, heel af en toe, nog koop, hoeven niet meer geweekt te worden maar koken gewoon mee met de groente en het vlees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spliterwten hebben voldoende kooktijd en vocht nodig om zacht te worden in erwtensoep. Week de spliterwten bij voorkeur een nacht in koud water voordat je ze gaat koken. Voeg voldoende water of bouillon toe en laat de erwtensoep rustig koken totdat de erwten volledig zacht zijn geworden. Voeg indien nodig extra water of bouillon toe om uitdrogen te voorkomen.
een jaar geleden