Ik zoek een recept voor een maaltijd met verschillende soorten paddestoelen,. Weet iemand iets???

Ik zoek me een slag in de rondte op internet... Maar vindt alleen dingen met paddestoelen en shiitake. Nu heb ik van vrienden portobello's oesterzwammen, kastanjechampignons en nog een andere soort waarvan ik niet op de naam kan komen gekregen en ik weet eigenlijk niets anders te verzinnen dan ze opbakken en dan met een biefstukje of er soep van maken.
Zijn er nog andere dingen die ik er mee kan doen en die erg lekker zijn???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

154 Portobello recepten:
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recept&sorteer=beoordeling&query=&fingredient1=portobello

1763 Kastanjechampignons recepten:
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=kastanjechampignons

4579 recepten met paddestoelen algemeen:
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=paddestoelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt er bospaddestoelensoep van maken.

Je kunt ze ook stoven met uien paprika's, knoflook en bouillon. Dat samen met rijst en sla.

Je kunt ze ook bakken met een uitje en knoflook en ze vervolgens in bladerdeeg verpakken en in de oven bakken. Een soort paddestoelen pasteitjes.

Gewoon doen waar je zin in hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smulweb heeft 21 recepten met paddenstoelen. Misschien zit er iets tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn er véél meer! Zie mijn antwoord.
Heerlijk! Gemengde paddestoelen met pasta;

Borstel de paddestoelen schoon met een zacht borsteltje of veeg ze schoon met een theedoek.
Snijd ze in plakjes en scheur de cantharellen doormidden. Giet 3 el. olijfolie in een hete pan en bak de paddestoelen snel op hoog vuur.
Hussel ze een paar keer om en doe er dan 1 teentje fijngehakte knoflook, gesneden pappardelle pepertjes en een snufje zout bij. ( zout haalt de smaak van paddestoelen op, dus is belangrijk)
Laat alles 4-5 min. op hoog vuur bakken en hussel regelmatig.
Draai het vuur uit en voeg het sap van ½ citroen toe.
Hussel nog eens en doe er peper en zout naar smaak toe.

Kook intussen de pasta met water en wat zout.
Hussel de pasta, de paddestoelen, 1 handjevol geraspte Parmezaanse kaas, 1 handjevol vers gehakte peterselie en een klontje boter door elkaar.

Doe tot slot nog wat gehakte peterselie en geschaafde Parmezaanse kaas er overheen.
amc
13 jaar geleden
Wat ik zelf vaak doe, geheid succesrecept:

- een pak voorgekookte lasagne (500 gram)
- 1 kilo gemengde paddenstoelen (meer dan alleen champignons!)
- boter
- sjalotten
- 4 eetlepels fijngeknipte bieslook
- 1/4 l. melk
- 1 bouillonblokje, opgelost in minimaal beetje water
- 3 el maizena
- 2 tl mosterd
- 2 el tomatenpuree/ketchup
- 4 el paneermeel
- raspkaas naar smaak

Paddenstoelen fijnhakken en even op hoog vuur bakken in de boter.
Sjalotten, peper en zout naar smaak, bieslook, melk, bouillon erbij en even laten pruttelen.
Intussen de maizena aanmaken met wat water, dat erbij voegen. Mosterd en tomatenspul erbij, weer een paar minuten laten pruttelen.

Oven voorverwarmen op 200 graden, ovenschaal invetten.
Beetje saus in de schaal, vellen lasagne erop, weer wat saus, en zo doorgaan tot de schaal vol is.
Bovenste laagje moet saus zijn, en kan afgedekt met paneermeel en wat vlokjes boter, of een paneermeel-kaasmengsel.

Pakweg 35 minuten in de oven laten. Lekker met een frisse salade.

De zwammen kun je ook laten pruttelen met een scheutje stevige rode wijn.
Paddenstoelentips: ik doe meestal 1 doosje gewone champs, en ik jaag als ik dit plan op dingen als kastanjechamps (meer smaak en steviger), cantharellen, oesterzwammen. Hoe lekkerder de paddenstoelen van zichzelf zijn, hoe minder je er omheen moet gaan rommelen met smaakjes (heb je vooral goedsmakende, laat die rode wijn dan maar weg bijvoorbeeld).

Als je vaker paddenstoelen eet, herken je de smaken ook beter en zul je makkelijker weten of je in een recept gewone champignons door een andere soort kunt vervangen of dat dat zonde van de smaak is.
Experimenteer erop los zou ik zeggen ;-)

Basis van dit recept: "50 succesrecepten van Margriet"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Akkerpaddenstoel Champignons Amandelpaddenstoel Cantharel Oesterzwam Portabella
Daar kan je bevoorbeeld:

•500 gram Livar buikspek
•peper, zout
•2 kreeften 4/5
•olijfolie
•100 gram oesterzwammen
•stukje prei
•½ ui
•1 teentje knoflook
•klontje boter
•1 kg rode biet
•1 dl azijn
•100 gram suiker
•1 steranijs
•200 gram champignons
•200 gram kastanje champignons
•2 dl olijfolie
•1 takje tijm
•1 kilo (la ratte) aardappelen
•1 dl kalfsfond
•½ Spaanse peper
•1 teen knoflook
•2 dl melk
•200 gram roomboter
•1 theelepel wasabi
•100 gram cress

Bereidingswijze
Wrijf het buikspek op de vetkant in met peper en zout. Braad het op een middelhoge warmtebron aan tot het goudgeel van kleur is. Neem het spek uit de pan en laat het in een voorverwarmde oven van 120° C in ongeveer 2,5 uur garen. Laat het spek rusten. Zet de ovenstand hoger op 180°C en zet het spek voor het serveren nog 10 minuten in de oven.

Stoom de kreeften 7 minuten op 100° C in een stoomoven(of boven een pan met kokend water). Maak de kreeften schoon. Leg de schone rug en scharen in een schaal met olijfolie en iets spekvet en zet deze in een oven van 150°C. Trek van de karkassen en de schoongemaakte oesterzwammen een bouillon met de prei, ui en knoflook. Zeef de bouillon voor het serveren en monteer met een klontje boter tot een saus.

Schil de bieten en snijd ze in gelijke stukken. Kook de bietjes gaar in 2 dl water met de azijn, suiker, peper, zout en steranijs. Pureer de gare bietjes in een keukenmachine tot een homogene massa met grove structuur. Maak de champignons en kastanje champignons schoon en gaar deze ongeveer 30 minuten in een oven van 50°C in de olijfolie met het takje tijm. Laat de paddenstoelen afkoelen in de olie.

. Schil de aardappelen en kook ze gaar in weinig water met de kalfsfond, Spaanse peper, knoflook, peper en zout. Pureer de aardappelen met een pureeknijper en maak de puree smeuïg met warme melk, gesmolten boter en wasabi. Zeef de massa door een bolzeef en doe de puree in een warmtebestendige spuitzak.

Of:

Zomersalade met gemarineerde champignons

•1 teentje knoflook
•3 eetlepels olijfolie
•2 eetlepels azijn of frambozen azijn
•versgemalen peper
•ca. 225 g kastanjechampignons
•60 g frambozen
•60 g bramen
•1 avocado
•sap van 1/2 citroen
•krulandijvie

Daar kan je ook alle soorten in gebruiken.
Veel sucses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak wel eens een paddestoelen-risotto, maar dan gewoon met de meest eenvoudige zilvervliesrijst:

paddestoelen (gesneden) bakken samen met een sjalotje en een geperst teentje knoflook in een eetlepel olijfolie, dan 1 deel rijst en 1 deel bouillon en 1 deel droge witte wijn erbij, goed roeren en zachtjes minimaal een half uur laten pruttelen. Kruiden naar smaak erbij (bijvoorbeeld basilicum doet het erg goed!) en smaakt lekker bij een rucolasalade.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de helft zoveel uien als je paddestoelen hebt (in het seizoen zijn ook nog gesloten inktzwammen te plukken- eenvoudig te herkennen) Doe een flinke klont boter in de pan en smoor de uien die heel fijngesneden moeten zijn. Maak ze goudgeel en brandt ze niet. De paddestoelen erbij en omscheppen gedurende een kwartier. Dan flink wat verse room erbij en zout en peper naar smaak en nog even laten stoven. Niet koken! Afmaken met fijngesneden peterselie. Smaakt bij vlees en rijst. Dit heet een tocanita de ciuperci en is Roemeens. Simpel en verrukkelijk