Welke ovenfunctie voor welk gerecht?

Ik heb een oven met een hete luchtfunctie en een functie voor alleen boven/onderwarmte. Nu ontdekte ik dat mijn cake beter lukt als ik de boven/onderwarmtefunctie gebruik en niet met hete lucht (die ik eigenlijk altijd gebruik). Bij welke (soort) gerechten past welke functie het best?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
56.1K

Antwoorden (3)

Ik gebruik de hete lucht als ik meerdere lagen in de oven gebruik, bijvoorbeeld om pizza's op te warmen. Anders blijft de warmte hangen en worden ze niet allemaal gelijk verhit.
Maar bij een ovenschotel gebruik ik gewoon onder en bovenwarmte.
Je kunt er wat mee experimenteren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij alles wat moet rijzen (cake, soufflé, brood e.d.) kun je beter alleen boven en onderwarmte gebruiken. De heteluchtfunctie werkt als een soort tocht, waardoor je gerecht kan inzakken.

De heteluchtfunctie is extra geschikt voor gerechten die absoluut door-en-door gelijkmatig warm moeten worden, denk bijvoorbeeld aan een hele gebraden kip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij boven-en onderwarmte bereikt de warmte gelijkmatig van boven en van onderen de taart of het braadstuk.
Brood, biscuittaart of sappige vruchtentaart op één niveau
lukken zo het beste.Ook een pizza moet bij boven-onderwarmte. Boven- en onderwarmte is ook geschikt voor het braden van magere stukken vlees, zoals rundvlees, kalfsvlees of wild. Ook soufflé moet je bij onder- bovenwarmte bakken en ovenfrites. Als je koekjes, sprits,makronen en broodjes/kadetjes op één bakplaat bakt, ook bij boven-onderwarmte. Met meerdere platen op verschillende niveaus neem je hete lucht.

Hete lucht;
De ventilator in de achterwand zorgt voor gelijkmatige verdeling in de oven van de boven- en onderwarmte.
Hetelucht is bij uitstek geschikt voor het bakken van cake en soesjes. Ook voor gebak van de bakplaat op één niveau kun je deze methode gebruiken. de oventemperaturen zijn lager dan bij de instelling op boven-en onderwarmte, waardoor je energie bespaart.
Luchtig deeg zoals een broodvlecht, een stol en roerbeslag met droge garnering kan op hetelucht, maar een appelplaatkoek bijv. dus roerbeslag met vochtige garnering moet weer op boven- en onderwarmte, net als de pizza. Heb je net als ik ook een grillfunctie zet die dan aan bij kip, rosbief(rosé) biefstuk en al het andere vlees dat niet mager is. Anders neem je gewoon hete lucht. Ook bij vis.

Ook bij het drogen van fruit in ringen, tuinkruiden, schuimgebak, en het inmaken van fruit en groente neem je de hete lucht functie. Vanaf het borrelen in de weckpotten uitschakelen en nog ca. 30 min na laten warmen.
amc