hoe maak je kipfilet lekker mals?

De rest van de kip is smakelijker en malser maar als je een keer wat magerder wil of moet eten.

Toegevoegd na 6 dagen:
Allemaalbedankt voor alle goede tips!Kan ik ook weer veel variatie in de maaltijd aanbrengen!

13 jaar geleden
in: Koken
41.4K

Het beste antwoord

In kiwipuree marineren!
Het is echt een verschil, en het werkt met alle soorten vlees.
De kiwi bevat een stof die de enzymen in vlees deels afbreekt, waardoor de structuur 'losser' word, malser dus. Slechts een kwartiertje is voldoende is me opgevallen, en van de kiwi proef je niks terug.. je kan het daarna kruiden naar smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
dit is echt een goeie!!Vooral omdat ik ook een vraag had wat ik met onrijpe kiwis moest doen!Bedankt!

Andere antwoorden (15)

kipfilet staat erom bekend dat t erg droog is..
ik snij ze altijd nog een keer dwars door de midden en maak ze iets platter daardoor zijn ze eerder gaar..
als je filet braad ,doe er een klein slokje witte wijn bij..en een beetje rozemarijn .en niet te lang laten liggen in de pan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om kipfilet mals te houden kun je het marineren met een marinade waar iets zuurs doorheen zit. B.v. citroensap, yoghurt of vruchten.

Ook is het belangrijk dat je de kipfilet niet te lang bakt.

Verhit de boter en schroei de kipfilet snel dicht. Draai het vuur wat zachter en bak de kipfilet ongeveer 8 tot 10 minuten, afhankelijk van de dikte, om en om gaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de kipfilet in vrij dunne plakken snijdt, marineert in kruiden, olie en wat citroensap en dan kort in een grillpan grillt, dan is die het lekkerst. Probeer het zo kort mogelijk te grillen, maar let natuurlijk wel op dat het goed gaar is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kipfilet even bakken op hoog vuur, zodat ie een beetje bruin wordt. Vervolgens laagje water erbij met wat ketjap. Dat een half uurtje op heel laag vuur laten staan...
Mijn kipje was supermals en heel lekker door de ketjap..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snij de kipfilet in blokjes, verwarm olie in een wok en wok de kipfilet ca 8 minuten met toevoeging van verse uitgeperste knoflook, zout, peper en sojasaus.

Witte rijst erbij met kerrieroomsaus et voila! bon appetit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kipfilet in lange repen snijden, aan satéprikkers (wel even vol laten zuigen met water) of bbq-pennen rijgen, bestrijken met een mengsel van (olijf)olie, citroensap, knoflook, koriander of peterselie, dan ca. 6 à 8 min. onder de hete grill of in de grillpan, erg lekker.
Ook erg lekker: vullen met blauwe kaas, paneren, dan ca. 15 minuten bakken (maar helaas niet zo erg mager...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de filets uit de koelkast haalt laat je die als eerste op temparatuur komen (dus niet steenkoud in de hete boter)
Buitenkant kleuren op hoog vuur en vervolgens doorgaren in de (gas , hete lucht)oven tot de binnenkant zo`n 55 graden is.
Als je de file`s eerst marineert en daarna met een saus serveert zal hij heerlijk malss zijn, bak je hem te ver door dan wordt hij gortdroog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marineren in karnemelk of citroensap/sinaasappelsap of zelfs balsamicoazijn is lekker. Als er maar een zuur inzit. Rustig een paar uur in de koelkast afgedekt laten staan.
In een braadzak in de oven is hij gegarandeerd sappig en mals, maar niet langer als 20 min. braden.

Je kunt de kipfilets ook lekker gekruid omwikkelen met katenspek/ ontbijtspek tot ze helemaal bedekt zijn. Op een bedje van prei, gekruid met tijm, peper en zout leggen in een ovenschaal die ca. 25 min. in een oven van 200 Graden c. op een rooster in het midden staat is ook een garantie voor malse kip. Wil je hem echt mager hebben dan kun je de spek verwijderen en gewoon niet eten.
amc
13 jaar geleden
Een bevroren of ontdooid kipfiletje (of meerdere) in een pannetje water met (vrij veel) zout en peper toegevoegd, voor minimaal 10-15 min. koken met het deksel er op. Gegarandeerd dat de smaak heerlijk en het vlees op z'n malst is! Helaas is het vlees wit en ziet er niet uit, maar dat kunt u bedekken met een dikke jus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kipfilet komt meestal als duo. Deze eerst scheiden van elkaar en het zeen wegsnijden. Dan:

Marineren: Kip (of elk ander vlees) een uur of wat marineren in zuur (azijn, citroen, ananas, limoen etc.) maakt het vlees malser. Kooktechnisch gezien 'gaart' het vlees dan al. De baktijd kan daarna korter zijn, wat de malsheid ten goede komt.

Larderen: Een andere oplossing is om de kipfilet in spek te wikkelen en dan te bakken. Het spekvet houdt de kip malser.

Sauteren en nagaren: Kipfilet kort aanbakken op vrij hoog vuur om een krokante laag te krijgen. Dan ongeveer 15 minuten nagaren in een voorverwarmde oven op ongeveer 140 graden. Af en toe het vrijkomende vet over de kip gieten. Kan ook in de pan op een laag pitje.

Liefst de pan waarin je gebakt hebt met de kip in de oven zetten. Niet in een koude schaal in de oven zetten o.i.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ei kloppen.kip filet er doorheen halen,en dan paneren
dan lekker bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Braadstomen van Maggie. Ik ben zelf nog niet zo goed in koken, maar Braadstomen,is makkelijk, lekker en het vlees is erg mals. Je hoeft er niet per se kipdrumsticks voor te gebruiken; Niet te grote stukken kipfilet worden ook erg mals. Houd er wel rekening mee dat het een uur in de oven moet staan!
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het ergens in wilt verwerken is een goede oplossing om kipfilet in stukjes te mengen met een eiwit en een theelepel maizena je kunt aan dat mengseltje ook je kruiden toevoegen....dan wordt het een soort marinade... even laten intrekken en kort bakken.... gegarandeerd botermals.... dit trucje heb ik van een chinees... die gebruiken het altijd... en het kan ook met bv runderreepjes ook lekker mager...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met een speciale hamer

Toegevoegd na 35 seconden:
er dan op slaan he

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ga er van uit dat je geen recept vraagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar de meeste mensen de fout ingaan met kipfilet bakken of braden is dat ze het te lang op het vuur zetten. Dit maakt de kipfilet GORTdroog.

Als je ze gewoon bakt in de pan kun je ze voor de zekerheid insnijden (echt niet te diep ca 1/2 cm) het liefst aan beide kanten, let goed op het vlees en bak het niet te lang prik met een mes in het midden of het vlees gaar is. Als het wit is, is het gaar en is het klaar. Er moet zelfs nog vocht in zitten en dan ben je verzekerd dat het vlees super mals is.

Dit geld ook voor wokken. In blokjes snijden, heel kort heel heet bakken. (als je met boter bakt moet je uitkijken dat de boter niet verbrand. Is aan te raden dit met olie te doen). Heel heet is omdat je dan een kleurtje aan je vlees krijgt en niet met spierwitte onsmakelijk uitziende kipfilet zit. Haal er een blokje uit zodra het bruin is en snijd er eentje door midden. Als het helemaal wit is, is het gaar. Bij in stukjes gesneden vlees zie je overigens het vocht niet goed zitten. Maar als je het eruit hebt gehaald zodra het vlees is wit gekleurd heb je gegarandeerd malse stukjes kip.

Ohw ja... kipfilet HAASJES zijn over het algemeen ook malser van structuur dan kipfilet zelf. Je moet overigens dan uitkijken dat ze je niet belazeren met in lange reepjes gesneden kipfilet. Je kunt ECHTE kipfilet haasjes herkennen aan een klein wit spiertje (spierwit haha) wat aan de dikke kant van het haasje zit.

Succes! Groetjes Peanutz