Kan ik varkenshaas vooraf bakken en dan opwarmen in de oven?

Moet voor tien personen varkenshaas bakken.....ga dit niet redden met de pitten die er nog over zijn.
Kan ik ze ook vooraf bakken en dan opwarmen in de oven?
Zo ja hoelang en op welke stand???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
112.8K

Het beste antwoord

Dat is exact de manier hoe ze het doen in een professionele keuken. Bak ze eerst rondom dicht in een verhitte pan met roomboter. Tot ze mooi rondomrond bruin zijn. Zorg ervoor dat je het vlees op kamertemperatuur hebt voordat je het bakt, daardoor "schrikt" het minder vanwege het temperatuurverschil en blijft het vlees malser. Leg het desnoods even op de verwarming vooraf. Dep het vlees goed droog voor je het aanbakt, daardoor zal het minder spetteren en krijgt het een krokantere laag

Laat het vlees na aanbakken eerst rusten voordat je het in de over schuift. Tot het weer op kamertemperatuur is. Daarna in een over op 180 graden (gasstand 4 a 5) afbakken in ongeveer twaalf minuten voor rood, vijftien minuten voor rose en twintig minuten voor doorbakken.
Leg een klontje roomboter op iedere varkenshaas voodat je ze in de oven legt, maakt ze extra mals. Leg ze wel in een schaal niet op een rooster. Het handigste is een kerntemperatuurmeter. Een kern van 60 graden is erg rose, 63 graden is rose en 68 graden is doorbakken. Het gaat bij het garen van vlees namelijk om het omzetten van eiwitten in het vlees, Bij 68 graden van de kern zijn alle eiwitten omgezet en is het niet te warm geworden zodat het is uitgedroogd. Deze kerntemperatuurmeters zijn bijvoorbeeld verkrijgbaar bij cook and co en niet al te duur. (ongeveer 20 EUR)

Van het braadvet dat overblijft in de pan na het aanbakken kun je heerlijke saus maken. Verwarm de roomboter en flambeer een goede scheut cognac. Blus af met room. vantevoren bak je champignons en maak je krokant gebakken spekjes. Voeg dit toe aan de cognacroom met een beetje citroensap. Breng op smaak met enkel peper. De zoute smaak het je namelijk al van de spekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

dit is het beste voor je vlees. sauteren (bakken) en dan laten rusten. dan op 180 graden in de oven (als het kan met 30 % vocht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kun je ze niet beter in de oven bereiden, of grillen?
lijkt mij idg veel lekkerder
beetje afhankelijk hoe dik ze zijn rond de 45 min onder de gril, regelmatig draaien
lekker sinaasappelsausje erover en smullen maar.
(bloem, boter, sinaasappelsap, geraspte sinaasappelschil)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou de haasjes in de oven kunnen braden zoals je een kip braadt. Gewoon in een braadslee met klontjes boter, en dan regelmatig bedruipen zodat ze niet uitdrogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het een idee een recept uit te kiezen waarbij je de varkenshaas in de oven bakt. Er zijn veel lekkere recepten op internet te vinden. Bij opwarmen verlies je smaak en loop je het risico dat je varkenshaasje te droog wordt.

De oven lager zetten en langzaam laten garen voordat je gasten arriveren. Zo hoef je helemaal niet op te warmen en zet je het zo vanuit de oven op tafel. En tien varkenshaasjes passen gemakkelijk in een keer in de oven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dit gaat heel makkelijk. Vooraf even rondom aanbakken. Dan in een ovenschaal leggen en 15 - 20 minuten in een voorverwarmde oven van 180 graden. Baktijd is dan afhankelijk van de dikte van je varkenshaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je ze écht vooraf bakken (een paar uur vantevoren bijvoorbeeld) zou ik ze op hoog vuur snel dichtschroeien en ze op kamertemperatuur onder aluminiumfolie laten rusten tot je ze in een weldadig ingevette braadslede je voorverwarmde over inschuift.

Dus ja dat kan maar let er wel goed op dat je ze a) niet te lang voorbakt en b) niet laat uitdrogen in je oven. En nogmaals: leg ze zeker niet in de tussentijd in de koelkast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovenstaande goede suggesties: heb je een barbecue in je tuin/op je balkon staan? Ik gebruik de mijne wel eens als extra kookstation (op het balkon naast de keukendeur), voornamelijk als ik meer (tegelijkertijd) wil grillen dan in mijn twee grillpannen past.

Deze aanpak vergt natuurlijk wel een goede mise en place van tevoren, als je veel pitten én een barbecue in de gaten moet houden, moet je niet tegelijkertijd bezig zijn met brood snijden, knoflook hakken, salade husselen, tafeldekken etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg voor een grotte koekenpanen daar kunnen naast elkaar 3a4 haasjes in schroei op hoog vuur met boter en olijfolie (olijfolie kan tegen hitte )de haasjes dicht, doe ze dan in een oven voor verwarmt 160 graden +- 20 min
zorg er voor dat grootste haasjes eerst in de over gaan en op een schaaltje wat net zo heet is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele goede tips, vooral die van Rosie! Ik vraag mij wel af hoeveel pitten je hebt? en Wat ga je daar allemaal verder nog op klaar maken? Als dat allemaal verschillende soorten groenten zijn dan kan je deze ook vooraf blancheren, netjes in een grote ovenschotel leggen en dan met het bewaarde, verwarmde kookvocht in een oven van 120 graden laten garen tot zij beetgaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In professionele keukens doen ze het zo:
Bak ze eerst rondom dicht in een verhitte pan met roomboter tot ze mooi
rondom bruin zijn. Zorg ervoor dat je het vlees op kamertemperatuur
hebt voordat je het bakt, daardoor 'schrikt' het minder vanwege het
temperatuurverschil en blijft het vlees malser. Leg het desnoods even op
de verwarming vooraf. Dep het vlees goed droog voor je het aanbakt,
daardoor zal het minder spetteren en krijgt het een krokantere laag

Dan laat je het vlees na aanbakken eerst rusten voordat je het in de over schuift (tot het weer op kamertemperatuur is). Daarna in een oven op 180 graden afbakken in ongeveer twaalf minuten voor rood, vijftien
minuten voor rose en twintig minuten voor doorbakken. Leg een
klontje roomboter op iedere varkenshaas voodat je ze in de oven legt,
maakt ze extra mals. Leg ze wel in een schaal niet op een rooster. Het
handigste is een kerntemperatuurmeter. Een kern van 60 graden is erg
rose, 63 graden is rose en 68 graden is doorbakken. Het gaat bij het
garen van vlees namelijk om het omzetten van eiwitten in het vlees, Bij
68 graden van de kern zijn alle eiwitten omgezet en is het niet te warm
geworden zodat het is uitgedroogd. Deze kerntemperatuurmeters zijn
bijvoorbeeld verkrijgbaar bij cook and co en niet al te duur (ongeveer
20 EUR)

Van het braadvet dat overblijft in de pan na het aanbakken kun je heerlijke saus maken. Verwarm de roomboter en flambeer een goede scheut cognac. Blus af met room. Van tevoren bak je champignons en maak je krokant gebakken spekjes. Voeg dit toe aan de cognacroom met een beetje citroensap. Breng op smaak met enkel peper. De zoute smaak het je namelijk al van de spekjes :)
een jaar geleden