Hoe maak ik pannenkoeken smeuiger van binnen zodat ze smelten in je mond?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
13.3K
Ivana
6 jaar geleden
Mijn pannenkoeken hebben geen binnenkant. In mijn idee maak je ze dan te dik. De mijne kan je bijkans doorheen kijken. Ze komen van heinde en ver als ik ze bak en smullen tot ze geen pap meer kunnen zeggen. :)
Amadea
6 jaar geleden
Geen pannenkoeken maar flensjes (crêpes) maken. Daar zit volle melk en ei in.
paulus811
6 jaar geleden
Amerikaanse (die dikke sponzige) worden vaak gemaakt met karnemelk en bakpoeder. Door het bakpoeder gaat het rijzen. Het is niet zo dat de pannenkoeken naar karnemelk smaken, dat moet je echt een keer proberen.

Antwoorden (8)

Margarine toevoegen aan het beslag zorgt voor smeuïgere pannenkoeken.
6 jaar geleden
Het kan zijn dat je geen "zelfrijzend bakmeel" (bloem met bakpoeder erin) gebruikt maar gewone patentbloem en daar geen bakpoeder bij doet. In dat geval krijg je stevige, pannenjkoeken omdat er geen rijsmiddel in zit.
Wil je echter de smakelijkste en smeuïgste pannenkoeken maken, maak dan een gistbeslag van patentbloem en droge korrelgist of een blokje verse gist (supermarkt). Laat het beslag op een warme plaats rijzen en wanneer het beslag vol bubbeltjes zit, bak je er heerlijke pannenkoeken van.
Maak het beslag zoals je het normaal maakt. doe de droge of korrelgist in een kopje lauwe melk en kos het sal roerende op. Roer door het beslag wat poedersuiker (voedsel voor de gist) en geen zout. Voor een liter beslag is een blokje verse of een zakje korrelgist voldoende.
Het bakresutaat is een overheerlijke dikke en zeer luchtige pannenkoek die wat smeuïgheid niet te evenaren is. Eet smakelijk.
PS. Het kan zijn dat enkele supermarkten geen verse gist verkopen, maar veel bakkers wel. En korrelgist is beter houdbaar en net zo goed.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kos het sal roerende op is bedoeld als "los het al roerende op. En roer het daarna door het beslag.
6 jaar geleden
Als ik een pannenkoek bak, doe ik eerst een klontje boter in de pan en vervolgens met een grote soeplepel beslag, beweeg de pan rond en dan vloeit het over de bodem uit.
Hoe meer beslag je gebruikt hoe dikker de pannenkoek wordt.
Lijkt op een pizza, je hebt met dunne en met dikke bodem, maar een pannenkoek moet niet heel dik zijn, moet dun uitvloeien in de pan en bakken. Dus die kan niet smeuïg worden en smelten in je mond.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De eieren die je gebruikt splitsen, dooiers gebruiken door het beslag. De eiwitten opkloppen en door het beslag spatelen. Beslag minimaal één uur van tevoren maken en in de koeling laten staan. Hierdoor wordt de werking van de gluten minder en zijn je pannenkoeken wat smeuïger.
Vind je dat teveel moeite, dan een deel van de melk vervangen door bier of koolzuurhoudend water, hierdoor zijn je pannenkoeken luchtiger.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel simpel. Gebruik 750 gram patent of tarwebloem samen met 250 gram 7 granen pap (babypap).
En natuurlijk 3 eieren en een beetje zout.
Als je ze dan bakt zijn ze heel smeuïg van binnen !

7 granen pap is heel luchtig van structuur, heel fijn gemalen, vandaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
natriumbicarbonaat toevoegen aan je beslag! dan krijg je de "amerikaanse pannenkoek", die luchtiger en ook iets kleffer is van binnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De dingen die een pannenkoek luchtig maken zijn;

Verse eieren en ook geen te oud bakpoeder, zuiveringszout of bloem gebruiken. Dit geldt uiteraard ook voor gist of zelfrijzend bakmeel waar alles al in zit. Let dus ook op de houdbaarheidsdatum die op de verpakking staat aangegeven....hoe ouder, des te slechter het resultaat is.

Eieren maken luchtig , neem bij twijfel liever een eitje erbij.

Het beslag;
Omdat lang kloppen ook ten koste van de luchtigheid gaat, is het goed om de bloem te zeven om klontjes te voorkomen. Door lang te kloppen of te mixen slaat je beslag dood. Hoe langer je klopt of mixt, hoe meer gluten ( soort eiwitten) zich in het beslag ontwikkelen en de gluten maken de pannenkoeken uiteindelijk taai i.p.v zacht en soepel.
Zeef dus eerst de bloem en wat zout in de kom en maak een kuiltje in het midden. Breek hierin de eieren en schenk er een scheut melk bij en een lepel olie of gesmolten boter, om te voorkomen dat ze aan de pan blijven plakken. Begin dan vanuit het midden te kloppen en neem steeds wat bloem van de zijkanten mee. Tijdens het kloppen giet je er de rest melk geleidelijk bij. Het eindresultaat ziet eruit als een vloeibaar beslag , iets dikker als melk...meer als drinkyoghurt.

Wil je gladde pannenkoeken met een betere structuur, dan moet je het beslag vaak even laten rusten. Tijdens het rusten worden de gluten, die door het kloppen geactiveerd werden, namelijk weer minder actief, zal het zetmeel van de bloem het vocht in het beslag beter absorberen en wordt het beslag dus steviger.
Als je dan bakpoeder of -soda gebruikt in het recept, kan je beter niet te lang wachten met bakken, omdat baksoda vrijwel direct na het mengen met de ingrediënten, begint met het produceren van 'koolzuurbelletjes' voor de luchtigheid van je pannenkoek. Je kunt dus beter wachten met toevoegen van bakpoeder/baksoda tot je begint te bakken.

Zorg ook dat de pan al goed warm is geworden voor je het beslag erin doet. Is de pan te koud, dan zuigt het beslag alle olie op...is hij te heet dan is de buitenkant al verbrand voor de binnenkant gaar is. Een pannenkoek moet bruin zijn en mooi zacht blijven. Zet de pan eerst ca. 3 min. op middelhoog vuur om op te warmen, vet ze in voor je er beslag in doet. Draai pas om als de bovenkant niet meer vloeibaar is . Probeer ze niet te vaak om te draaien...ook dit gaat ten kostte van de luchtigheid. Eén keer draaien is al goed en dat doe je als de kleine belletjes in het midden v.d. pan gaan barsten.
amc
6 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een luchtige pannenkoek juist minder smeuïg is dan een 'compacte' pannenkoek. Ik gebruik dus altijd maar 1 ei, géén bakpoeder en heel grof volkorenmeel. Soms voeg ik een klein beetje custardpoeder toe (van dat spul om vla van te maken).

Wel bak ik altijd in een zware gietijzeren koekenpan, eerst goed heet laten worden, olie (gewoon zonnebloemolie) erin, olie heet laten worden en dan beslag erin. Gas lager zetten tijdens het bakken. Omdat de pan en olie goed heet zijn en de warmte goed over de hele pan is verdeeld wordt de pannenkoek mooi egaal gebakken. Juist daardoor blijft de 'binnenkant' (van een 2mm dikke pannenkoek) lekker smeuïg. Bak ik in een andere pan, dan kan het zijn dat ik langer moet bakken voordat de hele pannenkoek egaal droog is, daardoor wordt ook de binnenkant minder lekker. Het is dus niet alleen een kwestie van ingrediënten maar ook van soort pan en of je het gas niet te hoog of te laag zet.

Met schijfjes appel op de pannenkoek wordt het nog lekkerder en smeuïger, omdat het deeg onder de appel niet uitdroogt bij het bakken. Gebruik dunne plakjes appel. Het makkelijkste is om maantjes te snijden uit een grote appel en die helemaal rond te leggen. Door de egale verdeling van de appel breekt de pannenkoek dan niet bij het omdraaien. Wel even handigheid in krijgen om alle appel op tijd in het beslag te leggen voordat dat droog is. Hoe grotere stukken (niet dikker!) hoe makkelijker om te draaien.

Uit alle gegeven antwoorden blijkt dat niet voor iedereen de termen 'smeuïg' en 'luchtig' en 'lekker' hetzelfde betekenen. Probeer zelf het e.e.a. uit en kijk wat voor jou goed bevalt. Eet smakelijk!