Meestal wordt hiermee slagroom bedoeld. Dit is verse room die zoet van smaak is.

Als je hier melkzuurbacteriën aan toevoegt zal hij licht verzuren van smaak, net als bij yoghurt. De room krijgt dan een rinse smaak en wordt dikker.
Een beetje verzuurde volle room heet dan Crème fraîche en kan net als slagroom stijf geklopt worden. Zij bevatten beide zo'n 35% vet en kunnen daarom ook stijf geklopt worden én verwarmd zonder te gaan schiften.
Zure room ( Sour cream) ziet er weliswaar dik en stijf uit, maar bevat veel minder vet (zo'n 20%) en zal daarom schiften als je hem verwarmd. Ook kan hij niet stijfgeklopt worden. Hij wordt zelfs dunner als je hem gaat roeren.

De Duitsers noemen slagroom altijd "süsse Sahne' of 'Schlagsahne'. Zij gebruiken hem vrijwel ongezoet, als zij hem stijfgeklopt bij gebak serveren. Voor hen is hij zoet genoeg, bij ons wordt hij echter meestal extra gezoet met (poeder) suiker of vanille suiker. Veel recepten die vanuit het Duits afkomstig zijn, refereren dan aan de slagroom als er zoete room staat, omdat het dan gewoon letterlijk vertaald is.
amc