Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft iemand een recept voor tompouceglazuur?

Liefst uit de banketbakkers/patisseriepraktijk. Ik heb veel recepten van internet geprobeerd, maar helaas hebben deze niet naar wens uitgepakt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit kan ook met water, poedersuiker en een kleurstofje, dacht ik

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Rudolf van Veen is patissier en hij gebruikt 150 gr.gezeefde poedersuiker waar hij 3 eetl. bietensap doorheen roert. Dit geeft een neutrale smaak aan de zoetheid van de poedersuiker.
Er zijn zo meer kleuren te maken van natuurlijke grondstoffen zonder enige kunstmatige toevoeging;

Oranje glazuur ontstaat door er wortelsap doorheen te roeren.
Groene glazuur ontstaat door tarwegraspoeder of Matchathee.
Bruine ontstaat door cacaopoeder.
Gele ontstaat door wat geelwortel of kurkuma.
De glazuurs waar je poeder aan toevoegt krijgen eerst wat water en citroensap bij de poedersuiker om het ook smeerbaar te maken.

Uiteraard wordt er door bakkers ook wel gebruik gemaakt van natuurlijke kleurstoffen die druppelsgewijs toegevoegd worden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Sommige banketbakkers/patissiers smeren het kapje ook wel in met ingekookte abrikozenjam, alvorens ze hem glaceren met fondant, zoals is voorgeschreven bij de traditionele klassieke tompouce.Ook geven weer andere patissiers de fondant een smaakje mee van likeur, dessertsaus, citroen-/limoensap of speciale ijspasta.
Een ambachtelijke patissier zal er toch een hoogwaardiger product van maken dan de bakkers die voor een supermarktketen of bijv. de Hema bakken.
(Lees meer...)
amc
7 jaar geleden
Hallo,

Het klinkt misschien heel raar maar ik gebruik altijd poedersuiker met limonadesiroop
dus de limonadesiroop in een bakje gieten en dan de poedersuiker er in doen netzoveel
tot je de juiste dikte krijgt .

Ik hoop dat je hier wat aan hebt
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding