Hoe kook ik op de juiste manier een ganzenei?

Op sommige websites wordt aangeraden het ei 15 min te koken in verband met salmonella,maar op andere weer 3 min. koken en 12 min. in het hete water laten staan.Is het op die laatste manier voldoende verhit?( vanwege mijn voorkeur voor een halfzacht ei)

7 jaar geleden
in: Koken
27.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Ganzenei

Antwoorden (2)

Je moet een ganzenei niet koken, want het wordt een rubber stuiterbal. Ganzeneieren zijn heerlijk, maar je moet ze bakken. Je verhit wat boter, en ondertussen kluts je het ei in een schaaltje. Vervolgens laten garen op een zacht vuurtje, heerlijk!
7 jaar geleden
Je zet ze op in koud water en laat ze vervolgens 3 minuten koken. Dan zet je het vuur uit en laat ze dan 12 minute staan in het kookwater...ze garen dan nog door en worden niet rubberachtig. Giet ze dan af en laat ze verder afkoelen als je ze bijv. in een salade wilt verwerken of op brood wilt doen.

Wil je ze zacht hebben, dan zet je ze ook op in koud water en zodra het water wild borrelt en kookt, zet je het vuur eronder uit en laat ze weer 12 min. in het water staan.

Je kunt ze uiteraard ook pocheren. Een ganzenei duurt ca. 5 min. een kippenei is na 3 min. al klaar. Verhit een laag water in een brede pan tot het water begint te bruisen maar het mag niet koken. Als het dan tegen de kook aan zit, zet je het vuur zacht en giet er 4 eetl. azijn bij. Breek het ei in een kopje. Dit is trouwens goed omdat je kunt ruiken of het niet bedorven is. Doe het rustig en voorzichtig zodat de dooier heel blijft.
Roer met een lepel in het water, van buiten naar binnen, steeds sneller zodat er een soort draaikolk ontstaat. Giet het ei nu boven de kolk in het water.
Je zult zien dat de draaikolk het werk doet...het eiwit zal vanzelf om de dooier draaien en je kunt evtl. met de lepel nog wat mee vouwen om de dooier heen.
Laat het niet te lang pocheren om te vermijden dat de dooier te hard wordt. Een gepocheerd ei is het lekkerst als de dooier van binnen nog wat zacht is. Schep het ei er dan na 5 min. met de schuimspaan uit.
Heb je meer eieren, herhaal de procedure dan bij elk ei.

Bedenk wel dat een ganzenei meer vet bevat dan een kippenei en de smaak is dan ook intenser en romiger, daarbij is ook de dooier een stuk groter.

Bedenk ook dat het niet goed is om ganzeneieren rauw te verwerken zoals in mayonaise bijv. Dan moet het ganzenei eerst gepasteuriseerd zijn.
amc
7 jaar geleden
flyingcrow
7 jaar geleden
Bedankt voor die ontzettende
goede tips!Die ga ik eens uitproberen als ik weer ganzeneieren heb. Daar maak ik dan ook uit op dat 3 min koken en 12 min in het water laten staan,of 5 min. pocheren ook voldoende is om eventuele salmonellabacterien te doden.
amc
7 jaar geleden
Salmonella zit grotendeels in de dooier en in de schaal als het ei besmet is. De kans op besmetting is bij wilde ganzen erg groot, dus als je daarvan eieren hebt, zorg dan in elk geval dat je de dooier hard en gaar hebt gemaakt. Heb je ze bijv. bij de boer vandaan of je weet waar ze vandaan komen, loop je minder kans op besmetting. Wil je alle risico's uitsluiten, zorg dan dat de dooier niet meer zacht is.
flyingcrow
7 jaar geleden
Ze komen van een kennis van mij die een wei heeft met een paar ganzen.