'Hoe gebruik ik het pakje kruidenmix van Vispak Tajna Sarena Dolma?'

Ik heb een afbeelding van de verpakking toegevoegd waarop de beschrijving staat, maar het is me niet duidelijk.
Ik heb de importeur gemaild, maar dat antwoord was heel vreemd, duidelijk iemand die de Nederlandse taal niet goed schrijft.
Heb een zakje gekocht voor gevulde paprika, maar de beschrijving op de verpakking maakt niet echt duidelijk hoe ik het moet gebruiken.

Mijn vraag is nu, moet ik de inhoud uit het zakje eerst koken en dan door het rauwe gehakt doen?
Waarvan maak ik de roux zoals op de verpakking staat? Het lijkt alsof het zakje kruiden daar iets mee te maken heeft, maar dit heb ik dan toch al door het gehakt gedaan?

Ik hoop dat u het me kunt uitleggen.

Dit was de reactie: Inhoud van het zakje gekocht niet nodig, allen kruiden mee te maken meet vlees.

Eetsmakelij!

Picture for question
7 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Erna55
7 jaar geleden
In de gebruiksaanwijzing staat in het Nederlands :
VOORBEREIDING : los de inhoud van het pakje op in 150 ml heet water. Omdat de foto te smal is kan ik de rest niet lezen. Maarhet staat er vast wat je dan moet doen .
Madremoma
7 jaar geleden
Ik zal een nieuwe foto toevoegen.
Madremoma
7 jaar geleden
Nu staat de beschrijving duidelijk in beeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Madremoma, maar de Nederlandse vertaling is niet echt perfect

Antwoorden (2)

Giet de inhoud van het zakje kruidenmix geheel in 150ml heet water gedurende enkele minuten, daarna door het mengsel van 500gram gehakt en 100gram rijst mengen.

Misschien helpt deze YouTube filmpjes op weg. Er wordt Duits gesproken, daar kom je wel uit als je ook ziet wat er gebeurt. Er worden groene paprika's gebruikt ipv rode, maar dat maakt niets uit. Als de verhitte paprika's op de borden verdeeld worden, kan men deze direct eten. Men kan de Dolma ook op diepere boren serveren en dan de hete roux erover gieten. Dan heet het recept Tanja Sarena Dolma.
Succes.

https://www.youtube.com/watch?v=P1BaA8QyGmc
https://www.youtube.com/watch?v=HYvB_aab6hk

Toegevoegd na 7 minuten:
ZAČIN TAJNA ŠARENA is zowel Bosnisch als Macedonisch voor
gekruid, geheim, kleurrijk

Toegevoegd na 15 minuten:
Dolma is het Turkse woord voor gevuld, maar het recept komt uit de keuken van Bosnië-Herzegovina.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Madremoma
7 jaar geleden
Hartelijk dank voor de hulp. Een filmpje van het merk zelf had ik al gezien, maar de roux was er niet bij te zien, vandaar de verwarring.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel begrijpelijk met zo'n vertaling. De roux wordt later over de gevulde paprika's op de iets diepe borden gegoten.
De kruiden in heet water laten wellen en af laten koelen. Dit kruidenmengsel met het vlees en rijst mengen/kneden. Verse uitgeholde paprika vullen. De gevulde paprika's in de pan rangschikken en twee kopjes water erbij doen. Op een laag vuurtje laten koken. Na ongeveer 45 minuten is de dolma klaar en kan geserveerd worden met de roux.

Roux is slechts een licht aangebakken mengsel van bloem en roomboter en wordt in dit geval als een soort jus bescheiden over de dolma besprenkeld.

Dolma is van oorsprong een Turks gerecht. Bijgaand een link naar de Turkse variant die je zelf kunt maken zonder het kruidenmengsel. (Dolma betekent "gevuld" in het Turks). De roux wordt ook in de Turkse keuken vaak gebruikt om een gerecht te presenteren. De dolma wordt meestal geserveerd met romige Turkse yoghurt.

Eet smakelijk!
7 jaar geleden
Madremoma
7 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de uitleg, ik begreep niet wat ik met de roux moest doen of waarvan ik die moest maken. Zelf maak ik altijd een tomatensaus erbij vandaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooie duidelijke foto's. geweldige recepten staan op deze site, daarom al een plus
BarendV
7 jaar geleden
Tomatensaus met een teentje knoflook doet wonderen! Overigens de roux licht aanbakken (goudbruin) tot het moment dat het gaat sissen en gelijk over de dolma besprenkelen. Niet teveel, is slechts bedoeld als smaakmaker.
Madremoma
7 jaar geleden
Ik heb alles opgeslagen. Ben blij met de hulp, bedankt!