Ham-Prei-Salade
Voeg ingrëdienten toe aan boodschappenlijstje Print dit recept Stuur door Bewaar in kookboek
GOEDKOOP EN SNEL
10-20 MIN.
GEPLAATST OP 18-01-2000
INGREDIENTEN 6 PERSONEN

4 eieren - 100 g. gesneden gekookte ham - 1 dunne prei - mayonaise - mosterd - peper - zout - kerriepoeder.

Toegevoegd na 4 minuten:
of
100 g gesneden beenham (liefst van de slager)
1 dunne prei
1 bakje Philadelphia-roomkaas naturel
1 tl grove mosterd (ik gebruikte milde Limburgse mosterd)
Klein kneepje honing
1/2 tot 1 el azijn (ik gebruikte sushi-azijn van de toko, die is lekker zacht)

of
4 dunne dunne prei
klein uitje
3 eieren
3 plakken ham
mayonaise
peper
zout
kerrie

er zijn nog veel andere recepten. De derde wordt de "gemakkelijke ham-prei salade" genoemd.
Succes!

Toegevoegd na 8 minuten:
Antwoord
Wat er precies in zit? ham, prei, mayonaise, peper, zout, eieren en eventueel nog meer als honing, kerrie of roomkaas. Ook ken ik mensen die er knoflook in doen.
Kan allemaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn huisgemaakte ham-prei salade, alom geprezen, bevat weinig bouwstoffen.
Als ik de salade maak, dan maak ik gelijk een grote bak. Daarvoor gebruik ik:
- Blik gekookte ham (zo'n ovaal blik),
- 1 flinke prei,
- 3 eetlepels mayonaise,
- 3 of 3 eetlepels (volle)yoghurt
Snijd de ham en de prei zeer fijn (prei goed wassen) en meng dit door elkaar.
Voeg daar de mayonaise aan toe en maak het geheel af met de yoghurt (alleen mayonaise maakt het te vet, da yoghurt geeft het een fris zuurtje).
Laat het geheel 24 uur staan vóór je het gebruikt. De smaken moeten in elkaar overlopen. In die 24 uur een keer door elkaar roeren mag wel (en proeven).
7 jaar geleden
Ik laat altijd beenham iets dikker in plakken snijden bij de slager en snijd die in reepjes. Dan roer ik 4 eetl. mayonaise (of fritessaus) met 3 eetl. Griekse yoghurt, 1 theel. Dijon mosterd en 2 theel. kruiden azijn door elkaar.
Hierdoor schep ik de fijngesneden, goed uitgelekte preiringetjes en de hamreepjes.
Maal er wat zout en peper overheen tot het op smaak is.
Zet het schaaltje dan minstens 5 uur in de koelkast zodat de prei de scherpe randjes kwijtraakt en wat zachter wordt en de smaken goed doortrekken. Lekker is ook om er wat hardgekookt ei door te mengen.
amc