De inktvis ringen smaakte taai, hoe kwam dit?

In een wokpan hadden we de groenten en inktvis ringen bij elkaar gedaan en had het vel niet eraf gedaan bij de testikels/ringen maar na enkele minuten te bakken smaakten het taai wat heb ik fout gedaan want dit was de 1e keer thuis inktvis ringen bakken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
20.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wie z'n testikels heb je gebakken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inktvisringen moeten op hoge temeperatuur nét gaar worden (net niet meer doorzichtig), als ze helemaal wit zijn worden het taaie elastiekjes.
Je hebt ze vrees ik gekookt in het vocht van de groente ; dat krijg je niet meer goed. Volgende keer apart bakken en dan pas bij elkaar gooien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is een minnaar actief. Zonder uitleg natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan gaat het er heet aan toe daar..
Pieter2011
7 jaar geleden
Varkensvlees is vaak wat taaier:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21981693/__Calamares_vaak_varkensanus__.html

Antwoorden (3)

Te lang gebakken, de klassieke fout bij inktvis en garnalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van een lange bereiding wordt deze inktvis snel taai. Snijd ze in ringen of stukjes en geef ze kort een stoot stevige hitte. De octopus met zijn bolle kop is de inktvis die de badgast vreest. De octopus kan beter ons vrezen: er zijn bijdehandjes die het zeebeest onder water leren apporteren als een hond of voetbaluitslagen laten voorspellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De fout is dat je de inktvisringen en de groenten bij elkaar hebt gedaan.
Maak de inktvissen schoon door de ingewanden eruit te halen. Het velletje eromheen moet verwijderd worden. Als je de inktvis bij de vis boer hebt gekocht, laat het dan de visboer doen.
Gooi de tentakels niet weg! Volgens kenners zijn die het lekkerst.
Laat een koekenpan goed heet worden op het vuur met een beetje olie.
Doe de ringen én de tentakels in de pan.
Bak ongeveer 30 seconden op een hoog vuur, schep de inktvis ondertussen goed om.
Niet langer, hij is dan al gaar. Bak ze in twee of drie porties als je erg veel inktvis hebt.
Dit is de truc om de inktvis niet taai te laten worden.

Doe pas daarna de in kleine stukjes uitjes, knoflook en selderij erbij.
Eet je het met rijst, dan de rijst alvast koken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Gebakken inktvisringen (Calamari Fritti) worden in de Toscane vooral http://toscane.nl/calamari-fritti-inktvisringen/zomers geserveerd bij een glas wijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inktvis kan zeker taai worden! De oorzaak ligt in de tijd dat hij in de pan ligt. Hij is dan óf te lang, óf te kort bereid. Je kunt hem dus alleen of heel snel bakken of langer stoven als je er een saus bij hebt waar hij in ligt.

Wil je lekkere ringen alleen bakken, zonder saus, verhit dan de wok eerst droog en als hij heet is doe je de olie erin. Een laagje is genoeg, ze hoeven niet perse onder te liggen, want dan zou je ze frituren. Zwemmend in de olie zijn ze dan al in 1 minuut goed.
In de wok leg je ze (liefst gemarineerd en droog gedept) één voor één in de hete olie en laat ze dan 1 minuut bakken. Draai ze om en laat ze dan nog 30-60 sec. even bakken. Zorg dus dat de ringen in een laag liggen en niet gestapeld zijn. Heb je veel ringen doe het dan in gedeelten.

Heb je er groenten bij, verhit de wok weer tot heet, olie erin en wat gehakte knoflook die je er na ½ minuutje weer uithaalt. Doe er dan de inktvis, dunne uisnippers/-ringen, peultjes of whatever je lekker vindt, kleingesneden erin en roerbak alles zo'n 2 min. op hoog vuur. Doe er dan de kruidige smaken bij zoals een pepertje, suiker, vissaus, chilisaus of oestersaus, roerbak nog 1 min. en doe de deksel op de wok en zet het vuur laag. Wacht een minuut of 2 en zet het vuur uit. Roer er evtl. de knoflook en vers gehakte tuinkruiden door en dien hem op.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ En absoluut verkeerd is, de ringen samen met de groenten in de pan te doen. dat komt zelfs na 30 seconden niet meer goed. Ik wil ze soms juist gefrituurd hebben (de Italiaanse snack, Calamari fritti) Als maaltijd met groenten e.d., deksel op de wokpan, wist ik niet.
amc
7 jaar geleden
Het wordt dan eerder warm als er een saus bij zit. Het hoeft namelijk niet verder te bakken maar wel goed door te warmen. Ik frituur ze ook vaak...goed droog deppen, met gekruide bloem bestrooien en dan met los geklopt ei bestrijken. Tussen 1-1½ min. frituren op 190 graden C. een beetje zout erover en een partje citroen/limoen erbij...heerlijke borrelhap!