Als je een bepaalde hoeveelheid spaghetti kookt,kan het dan dat je bij het ene merk veel meer hebt dan bij het andere?

Bijv. de ene keer kook je een hoeveelheid van merk A de volgende keer van merk B ,dan heb je de ene keer meer dan de andere keer,Kan dat en waar komt dat door?

7 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat kan. 't Is wat werk, maar je kunt het nawegen na het koken. Dus eerst goed wegen voor dat je het kookt.

Antwoorden (2)

Het ene merk spaghetti neemt meer vocht op tijdens het koken dan het andere. Hierdoor zwelt de spaghetti meer en is de hoop groter.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Of je de hoeveelheden afweegt of de hoeveelheid spaghetti via het rondje dat je maakt met duim en wijsvinger.Bij alle pasta's kunnen er verschillen zijn na het koken.
Ja, dat kan zeker! Niet elk pak spaghetti bevat dezelfde dikte of lengte. Een ronde spaghettisliert kan verschillende diktes hebben en meestal staat er een nummer op de verpakking die de dikte aangeeft. Hier zijn namelijk normen voor. Ook zijn in sommige zakjes de slierten iets korter dan bij een ander merk.
In de verpakking kortere slierten zullen er dan ook meer zitten en de verpakking zal dikker aanvoelen daardoor. Om aan het gewicht te komen van een pak langere slierten zal je dus meer kortere slierten nodig hebben dan de lange-, althans indien beide dezelfde dikte hebben.

Eenzelfde hoeveelheid dikke slierten zal er op het bord hoger uitzien als je ze stapelt. Zie het als iemand met dik haar tegenover iemand met dun haar. Ook al zou de hoeveelheid haar hetzelfde zijn, dan nog zal het hoofd van iemand met dik haar eruit zien alsof het meer volume heeft. Dunnere slierten zullen ook minder stabiel zijn op het bord dan de meer stevige dikke slierten en meer 'wegglijden' waardoor de berg ook al minder hoog wordt.
amc
7 jaar geleden
flyingcrow
7 jaar geleden
Ik ga van hetzelfde gewicht uit,en omdat het ene merk of het andere zo'n groot verschil laten zien stelde ik die vraag.
amc
7 jaar geleden
In mijn antwoord ga ik daar ook vanuit. De meeste verpakkingen bevatten 500 gr. pasta en zelfs ongekookt zal de zak met dunnere slierten altijd meer stuks bevatten dan een pak met dikke slierten. Een dunne sliert weegt namelijk minder dan een dikke. Om aan het gewicht van 1 pond te komen, zullen er dus altijd meer dunne slierten in de zak moeten dan in een zak met dikkere slierten. Hetzelfde geldt voor kortere slierten. Een iets langere sliert zal ook iets meer gewicht hebben dan dezelfde sliert die iets korter is.