Kun je afgebakken friet warm en krokant houden in de oven?

We hebben maar een kleine friteuse dus als we met meerdere mensen zijn en bakken we frietjes dan zitten we apart te eten omdat er niet zoveel tegelijk gebakken kan worden..kan ik friet dus in de oven warm houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
61.6K

Het beste antwoord

Ja, als je de oven op 180 graden zet. Dan kan je ze een poosje in de oven warm houden. Dit geld ook voor de snacks, die kunnen er zelfs iets langer in staan. Ik heb er nooit geen problemen mee. Maar als ze langer dan een half uur in de oven staan,worden ze taai..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

niet heel lang, heb het ooit met een tosti geprobeerd (niet echt vergelijkbaar), maar de was na een kwartier al helemaal zompig en smaakloos. dus ik zou het niet langer da 10 à 12 minuten doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij kan dat wel. als je de oven niet al te heet zet, ongeveer op 70 graden.
maar het moet dan niet te lang duren,
14 jaar geleden
Ik herken het probleem. Maar volgens mij zit er niets anders op dan kleine porties tegelijk naar de tafel te brengen en ondertussen de volgende portie te bakken (wel erbij blijven!) totdat iedereen genoeg heeft. En dan kan de zich opofferende bakster/bakker de laatste versgebakken frietjes gezellig aan tafel opeten.
Iemand is dus de pineut en staat in de keuken terwijl de rest zit te smikkelen. Als jullie dat bij toerbeurt doen, is het minder zielig voor het slachtoffer. Vandaag ik, volgende keer jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal doen wij het eerste portie dat we bakken gewoon in een warme schaal,en als het tweede portie klaar is dan is het eerste nog redelijk op temperatuur.
In een warme oven wordt het er niet echt beter op,maar het gaat wel eventjes om het niet te snel te laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De patat wordt er minder lekker van.

Wat ik destijds deed, was eerst alle patat bakken. Als alles gebakken was de patat even omschudden. Daarna in porties alles nog even kort in het hete frituurvet doen. Daarna konden we met zijn allen de gezellig patat eten en was de patat warm en op zijn lekkerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de friet wel warm, maar niet krokant houden.
De oorzaak is, dat het vocht wat in de frites zit de korst aan tast, waardoor deze slap wordt. Dat vocht verdampt weer, en de friet wordt droger en droger.Dit is hetzelfde met b.v. een croquet of elk ander gepaneerd produkt.Ook gebakken aardappels zullen hun knapperige korstje binnen een 10 tal minuten in de oven verliezen.
Een paar minuten zal nog wel gaan, maar na korte tijd is het krokante verdwenen.
Misschien een grotere frituurpan aanschaffen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het niets uitmaakt of ze krokant blijven, kun je op de volgende manier je frites warm houden zonder dat ze echt heel slap worden, ik doe het zelf zo, maar wij zijn maar met 3 personen. Mijn mannen eten wel voor 4. Ik zet als ik begin te bakken een glazen ovenschaal in de oven die ik goed warm maak. Als de eerste portie klaar is, doe ik die in de hete schaal en zet de oven op 50 graden. Gauw de deur dicht en zo ga ik verder. De oven en schaal blijven best lang warm zo. Af en toe omschudden tussendoor en pas bij het opdienen wat zout erop en even doorschudden
Ze worden bij mij niet echt slap op deze manier, maar twijfel wel of dat zo blijft als ik langer en meer moest bakken.
amc