Hoe maak ik de lekkerste spareribs in de oven?

Ik zoek een goed spareribs recept. Op internet zijn er honderden te vinden en ze zijn allemaal anders, maar ik kan lastig inschatten of het lekker wordt. Ik wil ze vanwege de hoeveelheid in de oven bereiden.

Hoe maak ik de marinade en moet ik nog ergens op letten bij het kopen van de spareribs zelf (vet of juist niet)?

Mijn dank alvast!

paulus811
14 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Koop niet al te vette ribs, en kijk of er genoeg vlees aan zit, want dit is nog wel eens verschillend.
Voor de marinade:
5 eetlepels tomatenketchup ( van Heinz is toch wel de beste).
5 eetlepels honing. - 2 eetlepels zoete ketjap .- een scheutje
rode wijn,- 5 eetlepels olie,- 1 theelepel gemberpoeder,-een beetje cayennepeper,-sap van 1 citroen,-2 gewreven knoflooktenen, beetje fijngewreven rosmarijn en 3 eetlepels appelmoes.Vermeng dit met elkaar.
Hak de ribjes in portie's van 3 stuks en laat ze marineren in bovenstaande mix. Ongeveer 3 tot 5 uur op een koele plaats.Haal de ribs uit de marinade.

Verwarm de oven op 200 gr. en bak de ribs onder voortdurend bestrijken met de marinade.

Succes. en smakelijk eten.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik ben een beetje zout vergeten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eerst de spare ribs voorgaren.

Marinade maken van:

Ketjap
sambal
iets knoflook
beetje citroen
beetje kerrie

die zeker een uur of twee laten intrekken(minimaal)

en dan de oven in,niet te hoog ,180 graden is mooi
en regelmatig keren.

is mjammie!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
over vet....
niet al te vet,maar een beetje vet maakt wel de smaak,dat vergeet men nog wel eens,en het wordt er toch een end uitgebakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt lekkere spareribs kosten tijd, maar dan heb je ook wat en wilt niet anders. Ik ben berucht om mijn spareribs.
Koop goed bevleesde spareribs, wel met vet dus niet te mager, want dit geeft smaak en smelt voor het grootste deel toch weg.
Laat spareribs minimaal 1 uur en het liefst 24 uur marineren. Daarna breng je in een pan ruim 2 liter water aan de kook. Voeg de marinade en de spareribs toe en laat alles ca. 30 min. zachtjes garen. Laat de spareribs uitlekken en dep het vlees droog.
Serveer er verschillende sausjes bij waarbij je per rib in smaak kunt variëren.

Marinade;
8 eetl. sojasaus,
4 eetl. tomatenketchup,
5 eetl. hoisinsaus,
4 eetl. medium sherry,
4 eetl. honing,
2 eetl. donkerbruine basterdsuiker.

Meng de marinade in een schaal. Doe de spareribs met de marinade in een zak. Knoop de zak goed dicht en schud goed, zodat het vlees overal met marinade bedekt is. Leg de zak in de koelkast, laat het marineren en gaar het de volgende dag voor.
Rooster het vlees `s zomers op de barbeque of in een voorverwarmde oven van 220 graden warm en krokant in 10 min. als het weer niet uitnodigd voor een BBQ.

Toegevoegd na 2 minuten:
Soms moet het nog 5 minuutjes langer in de oven, ligt eraan hoe dik de ribs zijn.
amc
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Marineren in een zak, briljant! +
amc
14 jaar geleden
Ben ik niet met je eens! De marinadesmaak in combinatie met bijv. een lekkere knoflooksaus of ketjapsaus is ook weer apart. De meeste gasten die bij mijn spareribs eten, willen niet steeds hetzelfde proeven en dat maakt juist koken zo leuk. Smaken uittesten en ervaren. Je hoeft er natuurlijk geen saus bij te nemen, maar de meesten doen dit wel uit nieuwsgierigheid hoe het nu weer smaken zal.
Ik ben geen chefkok maar wel ervaren hobbykokkin en dan zal je misschien wat eerder afwijken van de "geleerde" keuken. Zolang het de anderen smaakt, is mijn missie voltooid. :)
amc
14 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens!Je kookt ook eigenlijk voor de anderen, want voor jezelf weet je dat en hoe het smaakt.
Net wat je aangeeft, als het hun maar gesmaakt heeft!
paulus811
14 jaar geleden
Zo is t, als t maar smaakt. Voor de sausliefhebbers zet ik knoflooksaus en chilisaus neer. Het zal me de kop niet kosten en vermijd discussies over 'missende' sausjes. Het recept van panteao ga ik gebruiken, wat niet wil zeggen dat de andere recepten minder zijn. Maar ik moet een keuze maken en de appelmoes doet t hem. GV vind ik overigens wel een erg leuke manier om een recept te krijgen, vrijwel nergens anders kun je met de gever ervan nog een beetje overleggen.
amc
14 jaar geleden
Mijn idee!Eet smakelijk en have a lot of fun.
We hebben het volgende nodig;
Sauzen die jij lekker vindt, denk aan tomatensaus, barbequesaus, ketjap, worchestersaus en er zijn zo ontzettend veel andere sauzen aanwezig.
Ik doe vaak knoflookpoeder, ketjap, barbequesaus, worchestersaus, tomatensaus, bruine suiker in een steelpan en maak het even war, zodat de suiker smelt.
Doe dit bij elkaar in een kom, ik kan hier echt geen verhoudingen geven, omdat ik niet weet wat je precies lekker vindt.

Doe de spareribs in een andere kom en verdeel de helft van de saus erbij, laat 10 a 15 minuten staan.
Vul een pan met water en een boullionblokje. Doe daar de spareribs met de saus in, ja ik weet het, het ziet er niet uit.
Breng het water aan de kook en laat het even doorkoken, de spareribs moeten zacht worden.

Maak de oven aan op 180 graden.

Doe de spareribs in een vergiet en laat even afkoelen.
Breng de spareribs van het vergiet over in de kom met de andere helft van de saus en zorg ervoor dat elke sparerib saus over zich heen heeft.
Schik ze op een ovenbakplaat en laat het in 25 afgaren en een lekker kleurtje krijgen.