hoe maak ik druivenjam?

ik heb dit weekend een tas vol druiven gekregen maar ze zijn zuuuuur!!! eten doen we ze dus niet en daarom wil er jam van maken.

wie weet hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is zelfs een gezegde voor: de druiven zijn zuur. Er zijn ook zure kersen (morellen). Die kunnen ingemaakt en verwerkt worden. Dat zegt helaas niet alles over zure druiven.
Succes met de jamsessie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van zuur houdt zou je er chutney van kunnen maken misschien: http://www.smulweb.nl/recepten/782008/druivenchutney
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha jamsessie :)) dank je stippel (straks kom ik nog druiven te kort??) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Druivenazijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou nee, ik kijk al zuur genoeg ;-( van mezelf Hippo :OP

Het beste antwoord

Hier heb je een recept, ik hoop dat het je lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, het is wel redelijk gelukt. zo zuur waren ze niet overigens. had waarschijnlijk net een van de zuurdere geproefd. maar toch haal ik het voortaan gewoon kant en klaar in de winkel :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx!

Andere antwoorden (4)

Mogelijk ben je dit zelf al tegengekomen op Smulweb, maar het wordt beslist afgeraden van zure druiven jam te maken (mocht je het toch willen proberen, het recept staat er bij in de link).

Hans Belterman. Voor de jam kunt u de druiven waarvan wijn gemaakt wordt niet gebruiken. Ze zijn doorgaans te zuur. Uitsluitend zoete (tafel)druiven, ongeacht of het blauwe dan wel witte zijn komen er voor in aanmerking en die leveren u dan ook een bijzonder fijne jam op.
Om jam van druiven te maken heeft u uitgesproken zoete tafeldruiven nodig. Dergelijke druiven die elk najaar vanuit Griekenland, Spanje en Italie naar ons land worden geexporteerd lenen er zich goed voor. Ook tafeldruiven die in kassen worden gekweekt kunnen, mits het om uitgesproken zoete soorten gaat, ook tot jam worden verwerkt. Druiven waarvan wijn wordt gemaakt komen er beslist niet voor in aanmerking.

Toegevoegd na 55 seconden:
Recept Druivenjam op Smulweb.nl
http://www.smulweb.nl › Recepten › Diner › Bijgerecht -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
helemaal mijn antwoord, zonde van je moeite als je dat probeert +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zo eigenwijs...... :) +1
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
van druiven kun je prima jam maken. Doen!
Druivenjam.

Ingredienten:
1100 g druiven
sap van 1/2 citroen
1 kg geleisuiker

Bereiding:

Haal de druiven door de sapcentrifuge. Maak 4-5 potten schoon in de vaatwasser of met heet sodawater en zet ze omgekeerd op een schone theedoek.
Gebruik per 3/4 l sap het sap van 1/2 citroen en 1 kg geleisuiker. Breng het sap met de suiker aan de kook gedurende 7 minuten. Afschuimen en de potten vullen. Zet die 10 minuten ondersteboven.
Eventueel tijm of rozemarijn mee laten trekken.
Ook lekker bij wild.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 dank je !
De druiven kleinsnijden en fijn maken met de staafmixer.Daarna in een pan doen en vermengen met geleisuiker. Dan 3 min. flink laten koken en goed roeren.
Heet in brandschone potjes gieten, afsluiten en ca. 10 min. op hun kop zetten, daarna rechtop af laten koelen.
Meestal moet je een verhouding 2:1 nemen met geleisuiker. 2 pond fruit, 1 pond suiker.
Lekker is ook om de druiven te vermengen met ander fruit als je eens wat anders wilt. Bijv;
400 gr. aardbeien, 300 gr. geschilde, ontpitte appels en 300 gr. wijndruiven. Alles kleinsnijden, pureren met de staafmixer en met 500 gr. geleisuker 3 min. koken.
Doe er eens een scheutje likeur bij of wat druppels vanille essence.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 dank je wel! :)
ik heb net alle druiven van mijn druivenrank afgeplukt,geen beste oogst dit jaar eigenlijk, in een pan gedaan, na gewassen te hebben uiteraard, alle druiven fijngestampt, en de boel opgekookt tot het moes was, alles door een zeef gehaald en het vocht weer opgekookt met flink wat suiker, laten inkoken en in kokend hete jampotjes gedaan, vandaag druivenjam gegeten op een krentenbol, heerlijk!
Ook lekker op toetjes met veel slagroom, heel lekker, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eet smakelijk ;-) bedankt voor je reactie +1