Kan zoete aardappel rauw gegeten worden?

Ik ben momenteel zoete aardappel aan het bereiden om als Roti te eten. Het binnenste ziet eruit als pompoen, is oranje en smaakt heerlijk fris naar pompoen of wortel.
Maar mag het als zodanig gegeten worden of moet het net als aardappel eerst gekookt worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
23K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm dacht echt dat dat niet kon, maar dus wel. ik dnkm nie dat hij lekker zal smaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohh, vind je een frisse smaak van pompoen of wortel dan niet lekker?

Het beste antwoord

De zoete aardappel is een zg. 'superfood', wat wil zeggen dat je hem vaak mag eten.
Zo zorgt de zoete aardappel voor ontzuring van het lichaam en is een bron van vezels evenals Vitamine A,-E,
-B6 en- C, zeker als je hem rauw eet als salade.
verder brengt hij je een flinke portie bètacaroteen, kalium, ijzer, foliumzuur en calcium.
Hoewel hij zoet smaakt, verhoogt deze je bloedsuikerspiegel nauwelijks en dat is natuurlijk gunstig.
Hij bevat ook geen vet. Wat wil je nog meer?

Een lekkere zoete aardappelsalade;

2-3 zoete aardappels,
1 verse ananas.

Dressing;
2 el. olijfolie,
sap van ½-1 citroen of limoen,
1-2 el. honing,
5 cm. héél fijn gesneden geschilde verse gember,
zout,
½-1 rood pepertje zonder pitjes, fijn gesnipperd.

Snijd de ananas door de helft en snijd het vruchtvlees eruit
Verwijder van het vruchtvlees de harde binnenkant en snijd het vlees in blokjes. Houd een deel apart voor decoratie. Maak de dressing en houd hem apart. Rasp nu de geschilde aardappels (evtl. in de keukenmachine met de julienneschijf ). Meng nu alles behalve het decoratiedeel
door elkaar en schep de salade in de halve ananas. Leg het decoratiedeel er boven op.
Deze salade lijkt op wortelsalade en is ook lekker zonder ananas. Probeer anders eerst eens met 1 aardappel.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar een recept erbij was niet nodig, hoor.

Andere antwoorden (3)

Zoete aardappel -ofwel bataat- is geen familie van de bekende pieper maar van de windefamilie.
In tegenstelling tot de pieper kan de bataat ook rauw worden gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze rauw eten maar niet teveel.Aardappels schijnen een gitige stof te bevatten die vrijkomt bij verwarmen en dan niet meer in de aarappel zit en je ze dus wel kunt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij, wat ik nu begrijp is het geen familie van de aardappel. Heeft de zoete aardappel dan die giftige stoffen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt voor 'gewone' aardappels, niet voor bataten.
Jawel! Lekker om te raspen en te gebruiken als rauwkost.