Kan gedroogde saus uit een pakje -over datum- bederven?

Is toch gedroogd?

4 weken geleden
Utrecht
4 weken geleden
Droge saus is (goed afgesloten) lang houdbaar. Maar geen jaren. In het poeder zit ver (olie) fijn verdeeld. Deze kan in verloop van tijd toch wat oud/ranzig gaan worden. Dus de smaak gaat achteruit.

Antwoorden (1)

Nee hoor, die kun je jaren goed houden. Mits donker bewaard, en niet al te warm. Wel gaat na een paar jaar de smaak achteruit. Fabrikanten zetten zo'n datum er op om geen gezeur te krijgen, ook al bewaar je het product onder ongunstige omstandigheden.
Als het in een zakje zit, zit het sowieso in het donker. Kruiden of zo in een glazen pot in de keuken gaan wél hard achteruit door m.n. UV-straling.
Toegevoegd op 28 maart 2024 16:42: tekst
4 weken geleden