waarom hebben we geen koffiezakjes zoals we theezakjes hebben?

Als je een juiste hoeveel koffie in een leeg thee zakje zou stoppen, dan kan je toch ook prima koffie zetten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
10.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die 'pads' zijn toch eigenlijk ook gewoon 'zakjes'...!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar er zit geen touwtje aan :P
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het bestaat wel, het is alleen niet te krijgen in Nederland :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rombouts koffie . Koffie in een soort pad. Heel populair in de jaren 70 maar mogelijk is het van de markt af

Het beste antwoord

Ik heb het net gisteren geprobeerd met een koffiepad en op zich kreeg ik daar wel smakelijke koffie van. Het is denk ik alleen een beetje dure oplossing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hm smaken verschillen. Ik hou van goede filter koffie, maar ik drink liever een glas water dan dat ik zo'n senseo brouwsel voorgeschoteld krijg :P Maar ik ga het zeker is een keer proberen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou ben ik niet echt een representatieve koffiedrinkster hoor, ikzelf houd van gewone oploskoffie en niet van filterkoffie. Dus naar mij moet je misschien toch niet luisteren. Wil je niet op kosten jagen ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan heb je verschillende koffiezakjes nodig !
De ene houd van sterke koffie . de andere van normale sterkte .
De ene drinkt uit een klein kopje . de andere uit een grote mok !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@teun Gelukkig drinken alle theedrinkers uit dezelfde grootte van beker, allemaal dezelfde sterkte....

Andere antwoorden (4)

Omdat koffie langer en warmer moet trekken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je zou kokend heet water moeten hebben, en je zakje er lang in moeten laten zitten? Klinkt niet als onmogelijk ^. ^
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Warmer dan kokend water? Langer dan de tijd dat het door een filter loopt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Warmer niet, behalve bij bepaalde soorten thee, daar is 80 C beter. Koffie: tegen de 90. En langer ook niet, bij snelfiltermaling.
we hebben wel zoiets maar dat noemen we filterkoffie. Kopje met een bijpassend filter, daar koffie in, water opgieten en klaar. "Vroeger" kreeg je vooral in België vaak cafe filtre , als je in een café koffie bestelde. Altijd vers gemaakt
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat was ik al bijna weer vergeten :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is niet dezelfde manier van oplossen als bij een theezakje. Het is dezelfde als van koffie met een koffiezetapparaat, maar dan in het klein.
Ik denk dat dit te maken heeft met de Nederlandse traditie van filterkoffie. In Australië heb ik regelmatig koffiezakjes (zie link) gebruikt als alternatief voor oploskoffie bijvoorbeeld op vakantie. Oftewel het bestaat wel, maar is niet verkrijgbaar in Nederland, waarschijnlijk omdat men verwacht dat er weinig vraag naar zou zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat van traditie klopt helemaal. Maar de smaak vam de ene manier, is niet met de andere manier te bereiken. Fijnere aroma's gaan verloren bij de makkelijke methodes, en bij lang pruttelen ook. Wie dat niet belangrijk vindt kan elke methode gebruiken, zelfs oploskoffie. Er zijn landen waar snel even wat koffie maken lastig is (houtvuur, weinig keukenspullen enz.), daar maken ze koffie voor een halve week en doen die in flessen. Opwarmen in kleine hoeveelheden. Ik moet er niet aan denken, maar wat niet weet, niet deert....
Dat is
1: een kwestie van hoeveelheid droog spul (koffie resp. thee) in verhouding tot de hoeveelheid water. In beide gevallen wordt dat spul weggegooid, met een hoeveelheid water er nog in. Bij thee is dat weinig, en als je er even op drukt voor het verwijderen heel weinig. Bij koffie is het veel meer, en zou je aardig wat koffie weggooien die prima te drinken was. Als je het op dezelfde manier zou doen. Maar als je een filterzakje na het doorlopen weggooit, is wat daar aan vocht in zit heel slappe koffie. Terwijl wat je uit een theezakje knijpt, even sterk is als de thee die je drinkt, of zelfs sterker. Koffie is ook een stuk duurder, dus dat gaat dubbelop.

2: uit gemalen koffie lossen de stoffen minder makkelijk op, en er ontstaat een evenwicht: bij een bepaalde sterkte stopt het oplossen, en blijft er veel in de korreltjes achter. Daarom gaat het beter als er steeds vers water bij de korreltjes komt, want dat water heeft nog niks en er is dus geen evenwicht. Daardoor lost er opnieuw smaak enz. op, wat anders niet zou gebeuren.
Een beetje vereenvoudigd, het kan wel zonder doorloopmethode, en dat oplossen stopt bij laten trekken (oudere methoden: keteltjeskoffie, percolator) niet helemaal, het gaat alleen steeds moeijlijker. En naarmate het langer duurt, lossen er stoffen op die de tegenwoordige koffieliefhebber niet lekker vindt. Bij koffiezakjes a la XXXL theezakje zou dat ook die vieze koffie van vroeger geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap je punten, ze houden allebei in dat je op het einde simpelweg meer nog-goede-koffie weggooit dan je misschien lief is. Maar ik heb nog een vraagteken bij punt 2, ik snap helemaal wat je zegt, maar niemand drinkt ooit maximaal sterke koffie. De eerste druppels water bij filter koffie hebben een maximale oplossing. Maar tegen het einde van het koffie-zet-proces, is het meeste koffie al in de pot beland, maar je wilt nog steeds meer heet water toevoegen om niet te eindigen met super-zure-bittere koffie. Mijn punt is dat je dat evenwichtspunt in het geval van koffiezakjes niet eens wilt bereiken omdat je koffie dan te sterk is. Je hebt helemaal gelijk dat je met filtereren, efficiënt meeste koffie uit de korrels kan winnen. Ik denk zelf dat de smaak een groter probleem kan vormen. Het verschil tussen een slap of sterk bakkie thee is helemaal niet zo interessant. Maar met koffie wil je toch stiekem wel een optimale sterkte hebben