Welk BTW tarief moet je hanteren als je één menuprijs aanbiedt waarin één maaltijd plus één alcoholhoudende drank wordt aangeboden?

Op de belastingdienst wordt gezegd dat de hoofdactiviteit leidend is. Dat zou in dit geval de maaltijd zijn dus 6%?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maaltijd + één gratis drankje? Je zit dan mogelijk wel met het niet aftrekbaar zijn de btw op de aankoop van de drank. (verder weet ik dit niet)

Antwoorden (1)

Dan moet je twee btw-tarieven hanteren. Zie de zin:

"Voor het verkopen van alcoholhoudende dranken in de horeca gelden dezelfde tarieven als hierboven. Dit geldt ook als u een all-inprijs rekent voor eten en drinken."

"Alcoholhoudende dranken

Bier (en biermengsels) met meer dan 0,5% alcohol en andere dranken met meer dan 1,2% alcohol vallen onder het 21%-tarief. Hieronder vallen ook samengestelde alcoholhoudende dranken zoals mixdranken, advocaat, boerenjongens en boerenmeisjes, en kruidenwijn en op likeuren lijkende kruidenextracten.

Onder het 6%-tarief vallen:
•bier (en biermengsels) met 0,5% alcohol of minder en andere dranken met 1,2% alcohol of minder
•eetwaren die alcohol bevatten, zoals bonbons
•alcoholhoudende essences die bestemd zijn voor de bereiding van eten en drinken die onder het 6%-tarief vallen

Verkopen van dranken in de horeca

Voor het verkopen van alcoholhoudende dranken in de horeca gelden dezelfde tarieven als hierboven. Dit geldt ook als u een all-inprijs rekent voor eten en drinken.

Mixdranken in de horeca

Mixdranken zijn dranken waarbij alcoholhoudende dranken met alcoholvrije dranken gemengd worden. Biedt u de verschillende dranken ook in ongemixte vorm aan en is de verkoopprijs van de mixdrank gelijk aan de som van de prijzen die u voor de afzonderlijke dranken in rekening brengt? Dan mag u ze afrekenen alsof u de samengestelde dranken afzonderlijk verstrekt. U brengt dus 21% btw in rekening voor de alcoholhoudende drank in de mixdrank en 6% btw voor de alcoholvrije drank. Voldoet u niet aan deze voorwaarden, dan geldt het 21%-tarief voor de gehele mixdrank, tenzij de mixdrank 1,2% of minder alcohol bevat."

Toegevoegd na 24 minuten:
Zie verder https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-26112.html waarin de Staatsscecretaris in de laatste zin van art. 6.1 meldt:

"De vergoeding voor alchoholhoudende dranken (ook bij all-in prijzen voor eten en drinken) valt nooit onder het verlaagde tarief. "