Tot welk alcoholpercentage in drank mag een 16 jarige in de supermakrt kopen?

Oke je bent 16, je mag nu zelf alcohol kopen en nuttigen, maar niet alles.

Tot welk alcoholpercentage mag een 16jarige drank kopen in bijv. een supermarkt of slijterij.

En hoe grote hoeveelheid is toegestaan? Het lijkt me raar als je zomaar met je armen vol flessen bij de kassa weg kunt komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

Betreft dat een supermarkt per definitie geen sterke dranken mag verkopen is onjuist.

Er zijn supermarkten welke ook slijter zijn, waardoor er dus ook sterke drank verkocht wordt. Hier zie je verder niks van aan de buitenkant.

Alle alcohol tot 15% mag een 16 jarige kopen.
Alles daarboven mag pas bij 18.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In een supermarkt mag je alles kopen als je 16 bent. Een supermarkt mag drank met een hoger alcoholpercentage van 15% niet verkopen namelijk. Op het aantal flessen/liters dat je mag kopen is wettelijk geen beperking opgelegd.

Toegevoegd na 42 seconden:
Bij een slijterij verkopen ze dus wel alcohol met meer dan 15% alcohol. Dit mag alleen verkocht worden aan mensen van 18 jaar en ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom staat me 20% bij als grens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik niet.
Vanaf 1 november 2000 is de nieuwe Drank- en horecawet van kracht. Deze wet zegt dat er aan jongeren onder de 16 jaar geen alcohol mag worden verkocht. Gedistilleerde drank (sterke drank) met een alcoholpercentage van 15% of hoger mag pas verkocht worden aan jongeren vanaf 18 jaar.

Een jongere van 16 mag dus drank kopen tot een alcoholpercentage van 15%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen,denk ik niet dat een supermarkt sterke drank,zoals b.v. jenever of rum mag verkopen. Alle andere alcohol houdende dranken,die een supermarkt verkoopt,mag een 16 jarige ook kopen. Aan de hoeveelheid is geen limiet gesteld,mits er maar betaald wordt.