Kan azijn wijn in azijn veranderen?

We zijn bezig wijn te maken van onze druiven.

De expert bij wie we de benodigde spullen kochten, vertelde ons dat het belangrijk is dat er tijdens de gisting geen azijn in de buurt van de (in wording zijnde) wijn staat. Als er azijn bij de wijn staat, produceren we volgens hem ook azijn, en dus geen wijn.

Maar hoe kan dat? Azijn is toch een stof, en de aanwezigheid van een paar moleculen dampvormig azijn heeft toch geen invloed op het druivensap, de gisten, of een andere component van het wijnmaken?

Klopt zijn verhaal wel? Is het inderdaad nauwelijks mogelijk wijn te maken wanneer er azijn in de buurt is, omdat we dan geen wijn maar azijn zouden maken? Zo ja, hoe kan dat dan?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (1)

Ja, azijn kan wijn in azijn veranderen. Dit proces wordt 'vergisting' genoemd. Bij vergisting wordt alcohol omgezet in azijnzuur door bacteriën. Deze bacteriën worden toegevoegd aan de wijn om het proces te starten.
Bronnen:
4 maanden geleden