Moet je flessen wijn altijd liggend bewaren?

Of hangt het er vanaf wat voor soort wijn het is, of het materiaal waarmee de fles is afgesloten, bijvoorbeeld kurk of iets anders.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
13.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met mate, he ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote maten zeker...:)

Het beste antwoord

Nee, niet altijd.

Echte bewaarwijnen worden normaal "liggend" of schuin-liggend en bij een relatief stabiele en koele temperatuur bewaard. Hierdoor wordt de kurk-stop vochtig gehouden en droogt minder uit.

Moderne afdichtstoppen (zelfs kurken stoppen) worden tegenwoordig "behandeld". zodat gevaar voor uitdroging zo goed als uitgesloten is gedurende de normale en maximale opslagtijd . Men kan dus tegenwoordig bijna alle normale "bewaarwijnen" staande bewaren. Indien de wijn niet lang bewaard wordt, bewaar de flessen dan altijd "staande".

Voor een goede uitleg over het bewaren van wijn moet je even op de link klikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

- bewaartemperatuur, wijn kan het best bij een temperatuur van zo'n 12 graden Celcius bewaard worden. Enkele graden hoger of lager kan geen kwaad, als de temperatuur in de bewaarruimte maar vrij constant blijft.
- wijn moet donker liggen, als wijn wordt blootgesteld aan (zon)licht zal deze sneller oxideren. Dit is ook de reden waarom klassieke flessen donker van kleur zijn.
- liggend bewaren, hiervoor zijn twee redenen. Ten eerste moet de wijn de kurk raken en hem vochtig houden. Dit voorkomt krimpen van de kurk zodat er geen lucht in de fles kan binnenkomen. Ten tweede kunnen allerlei soorten bezinksel naar de bodem van de fles zakken.
- relatieve vochtigheidsgraad van ca. 60%, dit om te voorkomen dat de kurken van buitenaf zouden uitdrogen. Een te vochtige ruimte doet de wijn geen kwaad, een nadeel is echter dat de etiketten na enige tijd niet meer leesbaar zijn.
- goed geventileerde ruimte zonder tocht, tocht veroorzaakt ook temperatuur-schommelingen.
- vrij van vreemde geuren, vreemde geuren kunnen door de kurk dringen en de smaak van de wijn veranderen.
- trillingsvrij, rust is belangrijk voor een evenwichtige ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarom dan niet volgens jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n antwoord van mij werd verwijderd!
De twee eerste antwoorden zijn prima.
Ik wil er alleen nog even aan toevoegen, dat als de fles is afgesloten met een schroefdop, het liggend bewaren geen zin heeft.
Trouwens wijnen die in een schroefdopfles zitten kunnen het best binnen één of hoogstens twee jaar na oogst gedronken worden.
Dat geldt trouwens voor 90% van de wijnen, ongeacht de afsluiting.

Rosé en witte wijnen, al dan niet met schroefdop, hoef je ook niet liggend te bewaren, maar kan je het best drinken in het jaar ná de oogst.
Dus nú kopen: jaargang 2009. Als 2008 of 2007 in het schap staat: beter niet kopen, maar voor een versere variant gaan.
Dit geldt niet voor complexe witte wijnen met houtrijping of -gisting. Maar het merendeel van de witte en rosé wijnen moet gewoon jong gedronken worden, zolang ze nog fris en fruitig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijn werd liggend bewaard om te voorkomen dat de kurken kurk uit ging drogen, poreus werd daardoor zodat er lucht bij de wijn kon komen die de wijn zou bederven.
Tegenwoordig hebben we flessen met schroefdop of kunstkurken die niet poreus kunen worden.
Dus je kan de flessen gewoon rechtop laten staan.
alleen de hele dure wijn heeft nog kurken kurken.