De koffielikeuren zijn ijskoud meestal her lekkerste, maar ook die op cacao basis kunnen, al of niet mer schijfjes citroen. ( zal zo verder denken en maar je kan ook zoeken naar bv zuid Europese likeuren en trefwoord koel of koud erbij googlen? :)

Toegevoegd na 4 uur:
Kahlúa en ook wel Bayleys moet ik aan denken , maar ook Pernod (ev mix) en Anisette zijn ijskoud erg gewild .Smaak, locatie, tijdstip, gerechten, alles is uiteraard ook meebepalendof ijs of heel koud het lekkerste is ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in welk verband stel je deze vraag? Iedereen drinkt zn drankje anders. Als barvrouw/man kun je het beste vragen met of zonder ijs. Dit is heel persoonlijk. Er zijn zelfs mensen die rode wijn met ijs drinken..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was gewoon benieuwd hoe mensen het over het algemeen drinken.
Normaliter worden likeuren niet gekoeld geserveerd omdat ze vaak gezoet worden met honing. Als een likeur die met honing gezoet is gekoeld wordt, ontstaat er een vertroebeling van de vloeistof.
Daarom zal men wel het glas frapperen...het glas wordt koud gemaakt door er een ijsblokje in rond te draaien en het daarna te verwijderen. Wanneer er dan een likeur op kamertemperatuur in het koude glas wordt geschonken, ontstaat er een mooie geur die de likeur in zich heeft.
Het glas waarin koffielikeur wordt geschonken, wordt niet gefrappeerd. Indien je die gekoeld wilt drinken kan je hem gewoon koelen. Het belang van vertroebeling is hier niet aan de orde, vanwege de donkere kleur.

Bepaalde distillaten kan je ook in de vriezer leggen zoals Poire Williams, Maribelle, Anisette, Slivovitch, Ouzo enz. Soms komen er schilfertjes in, maar sommigen vinden dat juist lekker. Over het algemeen is het echter wel zo dat de smaak en het aroma dan deels verloren gaan. Bij Ouzo bijv. die in borrelglaasjes geserveerd wordt, kan je dan beter de glaasjes zelf in de vriezer leggen, omdat dit glas er tegen kan. De Ouzo zelf kan je dan in de koelkast bewaren. Ouzo wordt altijd koud gedronken.
Dit geldt ook voor de jeneversoorten, Wodka en kruidenbitters. Deze drankjes worden altijd op koelkasttemperatuur geserveerd. Ook Limoncello en Likor 43 worden graag 'uit de koelkast' gedronken.

Feitelijk kan je alle likeuren ook gekoeld drinken als je dat lekker vindt. Vooral 's zomers zijn ze on the rocks best lekker en verdunnen enigszins doordat het ijs smelt. Voor de smaak is dat natuurlijk minder, maar voor de 'klap' die pure likeur in de warmte op je lichaam kan veroorzaken is het wel beter. (^-^)
amc