Wat is leche condensado?

In Spanje (Fuerteventura) kun je een cortado bestellen, maar dan met leche condensado (spelling?). Dan krijg je een glas met eerst 2 cm dikke, zoetige, melkachtige, licht stroperige vloeistof, dan een beetje kaneel, een beetje geelachtige vloeistof die ik niet ken, dan 4 cm van een espresso-achtige koffie, en soms een scheut 43. Alles goed roeren - lekker!

Bij navraag bleek de dikke, zoetige, melkachtige vloeistof 'leche condensado' te heten. Deze leche condensado lijkt wat anders te zijn dan onze gecondenseerde melk.

Vraag: wat IS deze leche consensado?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Dranken
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt erg lekker, ik ben benieuwd!

Het beste antwoord

Tja, helaas kan ik je toch echt geen ander antwoord geven dan: Leche Condensado is Gecondenseerde melk.

Voor eventuele controle heb ik Leche Condensado opgezocht op wiki en vanuit die spaanse pagina naar de pagina in het nederlands gegaan en inderdaad kreeg ik gecondenseerde melk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Betreffende de zoete smaak, volgens wiki:
"Gecondenseerde melk wordt verkregen door het indampen van melk [...], waarna een dik, stroperig product is ontstaan. Hier wordt in de meeste gevallen een flinke portie suiker aan toegevoegd voor de smaak en de lange houdbaarheid.
Sommige blikjes gecondenseerde melk bevatten geen extra suiker, maar bevatten alleen de suiker die is ontstaan door de omzetting van lactose tijdens het verdampen. Doordat het resterende deel water in de melk aan suiker gebonden is, krijgen bacteriën er geen vat op en hebben geen basis om te groeien."

Het kan dus zijn dat er in de gebruikte gecondenseerde melk veel meer suiker toegevoegd is voor de smaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gecondenseerde_melk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het is wel degelijk gecondenseerde melk, alleen iets meer ingedikt en aangezoet. S Lands smaak, s lands wijs, met een variatie op het bekende spreekwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat koop ik ook altijd in Spanje, in blikjes.
Gecondenseerde ingedikte en gezoete melk.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Dit is een espresso koffie met gecondenseerde melk (leche condensado). Erg zoet, maar lekker voor de liefhebber.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja gecondenseerde melk met suiker.
Kocht ik in Zuid Frankrijk altijd in blikjes, toen ik nog melk in de koffie wilde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad (gecondenseerde) ingedampte melk met suiker. 100 cc. heeft wel een caloriewaarde van 335 Kcal.!
Je kunt het in de koffie gebruiken, maar ik heb iets veel leukers.

Key Lime ijs. Je hebt alleen een ijsmachine nodig......
Voor 8 personen.
175 ml water
100 gram suiker
1 blikje gezoete, gecondenseerde melk
2 dl. vers limoensap
Kook water en suiker tot een siroop, laat helemaal afkoelen.
Roer het blikje gecondenseerde melk en het limoensap door de siroop en giet het mengsel in je ijsmachine.En draaien maar.
Klaar is Kees.
Heerlijk als nagerecht.
Fantastisch als spoom (tussengerecht). Een bolletje in een hoog glas scheppen, vul het glas met een frisse, koude mousserende witte wijn. Een paar flinterdunne reepjes schil van de limoen, of een partje limoen steken op de rand van het glas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoete koffiemelk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent wel gecondenseerde melk, maar die is er in verschillende soorten... er is bv gezoete of ongezoete, en ook het vetgehalte wisselt.... In Nederland is eigenlijk alleen de Friesche vlag in blikjes echte gecondenseerde melk... (In de voedingsmiddelen industrie wordt het wel vaak gebruikt, maar dat is niet te koop in de winkel).

Is dit niet de juiste smaak, dan zou ik volgende keer dat je in Spanje bent daar gecondenseerde melk inkopen en meenemen...
Melk, dus ook de gecondenseerde, smaakt n.l. overal anders... alleen al in Nederland maakt het uit waar de melk vandaan komt... het ene merk smaakt anders dan het andere... Dat hangt af van het ras koeien het voedsel, het vetgehalte, het klimaat...enz...en al die verschillen zijn natuurlijk nog versterkt te proeven in de gecondenseerde melk.

De koffie voor cafe cortado moet trouwens wel heel sterk zijn, (bv espresso)
Die geelachtige vloeistof zal misschien honingrum zijn...