Is het nodig om hazelnoten te roosteren voordat je ze gebruikt voor likeurbereiding?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Antwoorden (2)

In de meeste recepten wordt dat wel aangegeven, ja. Maar ik heb er een gevonden die rauwe hazelnoten gebruikt ('k ben wel nieuwsgierig of ik die zou kunnen drinken, want ik kan geen rauwe hazelnoten eten omdat mijn keel dan opzwelt):

300 gram gepelde groene hazelnoten (aan het eind van de zomer geplukt)
1 liter eau de vie
250 gram suiker
3 kruidnagels
kaneelstokje
halve sinaasappelschil.

Hak de hazelnoten in grove stukken. Doe noten en specerijen en sinaasappelschil in een pot en giet de eau de vie erbij. Laat het mengsel afgedekt minstens een maand staan op een warme plaats.
Elke dag goed schudden. Dan filtreren en suiker toevoegen. Pas drinken als de suiker is opgelost, maar in ieder geval twee maanden laten staan.
Amadea
8 jaar geleden
Hazelnoten worden geroosterd om ze meer smaak te geven en omdat je dan het velletje makkelijk kunt verwijderen.

Zijn hazelnoten nog niet rijp, dan zijn ze groen en nog niet ingedroogd. Die hebben dan juist veel smaak. Groene noten kan je ook rustig heel laten en de schil laat ik er ook omheen zitten, maar je moet ze dan wel inkerven of in plakjes snijden voor je ze in de vloeistof legt. Je filtert alles toch na het trekken en met schil heb je nog meer smaak.
Ik heb zelf een notenboom in de tuin staan dus maak er wel vaker likeur van. Ik pluk de noten voor likeur altijd als ze nog niet rijp zijn. Vallen ze in het najaar op de grond, dan zijn ze dus wel rijp.

Ik gebruik voor likeur meestal witte wijn en voeg daar 96% alcohol aan toe. Je kunt natuurlijk ook brandewijn of andere sterke drank gebruiken. Verder gaat er dan alleen suiker(siroop) en vanillesuiker bij. Ik kijk of er bruine- of zwarte plekjes op de noten zitten en zo ja, dan snijd ik ze weg. Ik doe alles in een grote pot en sluit die af om vervolgens op een donker plekje weg te zetten. Zo af en toe schud ik hem eens om en zo staat hij een maand of twee te trekken. Dan filter ik de inhoud en giet het in flessen. De flessen laat ik dan nog een maand of drie staan en meestal is het dan Kerst en dat is voor mij zo'n moment om uit te schenken. Hij is dan echt heerlijk! Persoonlijk vind ik likeur van groene hazelnoten lekkerder dan van rijpe, maar dat komt omdat ik zelf een boom heb en nooit wist wat ik van de onrijpe, die vaak toch op de grond liggen na bijv. een heftige regenbui, kon maken. Turkse winkels verkopen ze ook vaak.

Heb je geen boom of wil je likeur maken van rijpe noten, dan hóef je ze uiteraard niet persé te roosteren. Het gaat echter toch om de smaak en die is meer aanwezig indien de nootjes (licht)geroosterd zijn in een droge koekenpan of in de oven.
amc