Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel honing in de thee staat gelijk aan 1 theelepel suiker?

Omdat ik aan mijn gezondheid probeer te werken, wil ik steeds minder suiker gebruiken. Ik kan nog niet alles "uitbannen", maar ik wil proberen honing in de thee te doen in plaats van suiker. Ik hoorde eens dat je meer honing nodig hebt om de sensatie van suiker te evenaren.
Wat is een goede vuistregel om te bepalen hoeveel honing ongeveer suiker gelijkwaardig vervangt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat mij ook interessant lijkt is om zandkoekjes te bakken met honing i.p.v. basterdsuiker.

9 jaar geleden
in: Dranken
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je rauwe honing gebruikt, dan is ongeveer de helft voldoende. Maar dit is ook smaakafhankelijk, en afhankelijk van het moment dat je het in de thee doet, omdat bij temperaturen van boven de 40 graden een enzym stuk gaat en de honing een zoetere smaak krijgt. Uitproberen dus.

Ook als je het over bakken met suiker hebt, is dat een verhaal apart. Honing kan slecht tegen verhitting. Bij een temperatuur van boven de 40 graden gaat een enzym stuk, waardoor het een zoetere smaak krijgt. Boven de 160 graden ondergaat de fructose een verandering waardoor ook die smaak weer verandert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal mee eens

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding