Waarom is het glas van een champagnefles veel zwaarder dan het glas van een wijnfles?

als je ze beiden optilt (leeg) dan is het glaswerk van een champagnefles veel zwaarder en dikker.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
3.3K

Het beste antwoord

Omdat een champagnefels meer binnen moet houden dan alleen vloeistof. De bubbels in de champagne bestaan uit koolzuurgas, en dat wil eruit. Daar kan een flinke druk op staan.
Kijk maar eens wat er gebeurt als zo'n fles geschud wordt en de dop gaat eraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt door de druk van het product in de fles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou nee, daarom is het glaswerk niet zwaarder hoor, als de fles leeg is is hij nl alsnog zwaarder dan een lege wijnfles. Dus het komt niet door de inhoud. ik had het nl over een lege fles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel de fles wordt zwaarder uitgevoerd om explosiegevaar uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja nu zeg je wat anders dan in je antwoord jij zegt: ''Dat komt door de druk van het product IN de fles.'' en ik heb het over het glaswerk niet de inhoud
De druk in een fles champagne is twee keer zo groot als in een autoband, ongeveer 6 Bar. Indien de champagne in een normaal wijnflesje zou zitten, zouden er door de druk de grootste ongelukken kunnen gebeuren. Het wegploppen van de kurk kan dan al hard aankomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De fles maken ze steviger, zodat er bij tijd en wijle, bij het dopen van een schip, een hoogwaardigheid bekleed(st)er, goed voor aap kan staan, bij het niet kapot kunnen gooien van de fles tegen de boot;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Champagne is een mouserende wijn waarbij door gisting CO2 onstaat in de fles die voor het bubbelend effect zorgt. Vaak wordt wat extra suiker toegevoegd (likeur) om het gistingsproces te versterken. Door dit proces kan de druk, afhankelijk van de soort champagne, oplopen tot wel 6 bar. Een normale wijnfles kan deze druk niet weerstaan en dus worden de champagneflessen wat dikker (sterker) gemaakt. Oppassen dus geblazen.
Proost.