Mag een supermarkt mij shandy weigeren?

Ik ben 14 en koop wel eens shandy tot nu toe kreeg ik het altijd mee tot nu toe. Terwijl shandy officieel onder frisdrank valt en er maar 0,4 % in zit en er zit soms zelfs meer in andere producten die ik wel mee krijg dus mogen ze het wel weigeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Het beste antwoord

Een Supermarkt mag je dat niet weigeren.
Shandy valt wettelijk niet onder alcoholhoudende dranken
omdat het alcoholpercentage onder 0,1% ligt.
Het kan in principe aan jongeren en kinderen onder de 16 verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze moeten wel weigeren, want het is strafbaar 14-jarigen alcoholische drankjes te verkopen, ook al zit er nog zo weinig in.

Toegevoegd na 4 dagen:
Het antwoord van WimuitDelft is goed, namelijk dat shandy niet onder de alcoholhoudende dranken valt, dus dat het wel in de supermarkt aan minderjarigen verkocht mag worden, omdat het alcoholpercentage onder de 1% zit. Het antwoord is de vinden op de site van het Trimbos-instituut, het landelijk kennisinstituut voor geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke zorg, betrouwbaar dus. Excuses voor ons foutieve uitgangspunt dat shandy onder de alcoholhoudende dranken zou vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Is de regelgeving hieromtrent dan veranderd, vergeleken met 2 jaar geleden? Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/dranken/shandy-tussen-frisdrank-supermarkt.151238
Shandy staat volgens mij nog altijd bij de frisdrank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt dat het verkoop van alcohol strafbaar is, maar het punt is dat Shandy géén alcoholische drank is.
Als de verkoop van alcohol ongeacht percentage verboden zou zijn, dan mag je ook geen sinaasappelsap of appelsap aan jongeren verkopen, want daar vindt altijd plaats een minimale gisting, waardoor vruchtensappen van nature altijd een beetje alcohol bevatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee linkjes waaruit ik opmaak dat shandy wel degelijk alcohol bevat en ook meer dan 0,1 %: http://www.yunomi.nl/artikel/let-op-pubers-hebben-shandy-ontdekt en http://www.bierwoordenboek.com/Shandy.ashx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand zegt dat shandy geen alcohol bevat. Sterker nog: het is ook zo. Een pakje appelsap bevat ook een klein beetje alcohol, overigens. Waar het om gaat is of het product beschouwd wordt als "alcohol bevattend", en het antwoord hierop is "nee", dus het mag verkocht worden aan jongeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou kunnen. Enig idee bij welk percentage een drankje dan als alcohol bevattend wordt aangemerkt? Heb even gezocht maar kan daar niet iets over vinden.
Amadea
11 jaar geleden
Goeie vraag om te stéllen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bespaar je de moeite:
"– alcohol houdende drank: de drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor meer dan een half volumeprocent uit alcohol bestaat" Uit artikel 3 van de Drank- en horecawet. Alstublieft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch een klein foutje van mij: in de wet wordt gesproken over "alcohol houdend", niet "bevattend", maar volgens mij is nu duidelijk, toch?
Pas vanaf 0,5% alcohol in volume is er sprake van alcohol houdende drank, en mag het niet meer verkocht worden aan kinderen.
Uit de ervaring: ik werk achter de kassa bij albert heijn. En bij elk drankje met alcohol geeft de computer een melding. Bij shandy geeft de computer deze melding niet en zou ik het dus gewoon aan je moeten verkopen.