Kort en bondig, ze mogen maar bepaalde hoeveelheden aan schadelijke stoffen bevatten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeten voldoen aan de eisen die de drinkwaterwet/drinkwaterbesluit, gesteld worden.

Dat is teveel om op te schrijven. Daarvoor verwijzing naar de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst moet het hygiënisch betrouwbaar zijn, dus geen levende organismen meer bevatten.
Ons grondwater (hoofdzakelijk regenwater dat in de grond zakt en dan een ondoordringbare laag tegenkomt)zit op een diepte waarop het al hygiënisch betrouwbaar is.
Infiltrerend water (oppervlaktewater dat in de bodem infiltreert) bevat na 6-10 weken nl. geen levend organisme meer.
Het water dat op die diepte door het waterleidingbedrijf gewonnen wordt, zit namelijk veel langer in de grond.

Het grondwater moet echter nog wel behandeld worden.
Het moet gezuiverd worden.
Het is zuurstofloos, rijk aan mineralen (vooral ijzer en mangaan)en bevat opgelost koolstofdioxide en waterstofsulfide. Door beluchting en filtratie krijgt het de juiste samenstelling. Soms wordt het water nog onthard.
amc