Hoe weet je als een fles wijn ""goed ""is?

hangt dat van de prijs af of van de slijterij waar je hem gekocht hebt of de naam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

de naam (afkomst) en meestal ook de smaak ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als jij hem lekker vindt, is hij goed.

Als je wat vaker wijn drinkt, zul je merken dat je bepaalde wijnen lekkerder vindt dan anderen. Je krijgt bijvoorbeeld een voorkeur voor wijnen die van een bepaalde druif gemaakt zijn, of uit een bepaald gebied komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De prijs is in ieder geval een slechte raadgever. Er zijn wijnen van bekende huizen, die vanwege hun naam al een stuk duurder zijn dan anderen.

Aan de andere kant zijn er wijnen die lang kunnen liggen doordat er bepaalde stoffen in zitten. Deze wijnen worden over het algemeen beschouwd als wijnen van hoge(re) kwaliteit.
bamibal
11 jaar geleden
Wat goed is en wat niet, is persoonlijk. Waar niet over te twisten valt, is of een wijn 'op dronk' is.
Sommige wijnen moeten enkele jaren liggen, andere koop je terwijl ze al op dronk zijn, en mogen daarna zelfs geen jaren liggen, omdat ze dan achteruit gaan.
Als je een fles wijn koopt, vraag dan even of hij op dronk is. Koop je wijn voor je verzameling, vraag dan wanneer de verwachte ligtijd is voor hij op dronk is.
Koop voor het verzamelen altijd een kistje van één soort tegelijk. Dan kan je er nog één open maken en er achter komen dat je te vroeg bent. Dan bewaar je de rest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is heel veel te leren over wijn.

Er zijn ontzettend veel boeken over geschreven.
Er zijn heel veel Internetsits, soms heel
soms ook gewoon makkelijk voor een beginnend wijndrinker, zoals deze:

http://artikelen.foobie.nl/eten-drinken/wijn-voor-beginners/

En nog een:
Wanneer is een wijn goed?
Als ‘ie duur is? Nee. Er zijn hele lekkere wijnen die bijna niks kosten, en peperdure wijnen die zo door het putje kunnen. De prijs zegt weinig. Het gaat om de smaak. Als we een slok nemen en de smaak is meteen weg, dan is het geen goede wijn.
Blijft de smaak na het doorslikken nog enige seconden nazinderen, dan hebben we een wijn te pakken die helemaal oké is. In de mond laat hij een spoor van vreugde na. Heel even is hij onsterfelijk: hij is er nog, terwijl hij eigenlijk al weg is. Afdronk, noemen ze dat. Of mooier in het Frans: ‘finale’.

http://www.menshealth.nl/Artikel/Wijn-Survivalgids.htm

En dan is het dus persoonlijk.
Ik heb een poos alle etiketten van alle wijnflessen afgeweekt en in een boek geplakt met daarbij een beschrijving van wat ik er van vond.
Ik ben geen kenner. Ik heb gewoon een eigen smaak.
En daar moet je naar zoeken: naar je eigen smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankuwel Momopoyolo ik lees dit later helemaal door
wanneer is wijn verouderd? ik heb 20 jaar wijn staan helemaal dicht nog
Oei oei, wat een gevoelig vraag is dit! Het is heel moeilijk om er een goed antwoord op te geven zonder het risico te lopen op veel commentaar. Ik vind dat de schrijvers hierboven het al heel aardig hebben verwoord.
Zelfs de duurste topwijnen kunnen onbedoelde fouten hebben, bedorven zijn of verkeerd behandeld.

De prijs is niet altijd een goede raadgever maar eerlijk is eerlijk, een dure Bourgognewijn die goed is opgelegd, van een perfecte jaargang zou ik liever drinken dan een matige slobberwijn als ik daar het geld voor had.... Maar dat is persoonlijk en hoeft niet voor iedereen te gelden zeg ik dan maar uit voorzorg.

Het is een sport om de wijn te vinden met de juiste prijs-kwaliteit verhouding. Ik vind dat de ( Supermarkt) wijn gids e.d. een heel aardige hulp is in het vinden van een lekkere wijn voor een eerlijke prijs. De mensen die deze gidsen schrijven hebben er kijk op: ze proeven ontzettend veel en halen het kaf uit de koren.
Gebruik gewoon de informatie van deze ervaren proevers!